Lars Torbrand, 67, från Skellefteå är en av de resenärer som väntar på flyget hem. Foto: PrivatLars Torbrand, 67, från Skellefteå är en av de resenärer som väntar på flyget hem. Foto: Privat
Lars Torbrand, 67, från Skellefteå är en av de resenärer som väntar på flyget hem. Foto: Privat
Familjehotellet Kipriotis Aqualand på Kos. Foto: ApolloFamiljehotellet Kipriotis Aqualand på Kos. Foto: Apollo
Familjehotellet Kipriotis Aqualand på Kos. Foto: Apollo
Familjehotellet Kipriotis Aqualand på Kos. Foto: ApolloFamiljehotellet Kipriotis Aqualand på Kos. Foto: Apollo
Familjehotellet Kipriotis Aqualand på Kos. Foto: Apollo
Familjehotellet Kipriotis Aqualand på Kos. Foto: ApolloFamiljehotellet Kipriotis Aqualand på Kos. Foto: Apollo
Familjehotellet Kipriotis Aqualand på Kos. Foto: Apollo
Familjehotellet Kipriotis Aqualand på Kos. Foto: ApolloFamiljehotellet Kipriotis Aqualand på Kos. Foto: Apollo
Familjehotellet Kipriotis Aqualand på Kos. Foto: Apollo

Hundratals resenärer strandsatta i Grekland

Publicerad

Hundratals Apolloresenärer sitter fast på Kos och Karpathos i Grekland.

Flyget i går kväll ställdes plötsligt in.

– Vi vet fortfarande inte när flyget ska gå, säger Lars Torbrand, 67, från Skellefteå, på Kos.

Lars Torbrand, 67, kom med resebolaget Apollo till Kos och familjehotellet Kipriotis Aqualand för en vecka sedan.

Klockan 23.50 i går kväll skulle han och totalt 220 resenärer på Kos flyga hem till Arlanda.

–  Alla resenärer som åkte med Apollo fick ett sms först att planet skulle vara drygt en timme sent. Men när vi kom till flygplatsen fick vi reda på att flyget var inställt, säger Lars Torbrand.

Fick mat och hotell

Även Apollos resenärer på den grekiska ön Karpathos är strandsatta efter att flyget ställts in. Apollo ordnade övernattning och mat åt alla resenärer. Men på torsdagsförmiddagen hade Lars och de andra fortfarande inte fått ny information.

– Vi har varje timme fått information om att de inte vet när planet ska komma. Vi vet inte när vi ska åka hem och får ingen information. Vi är 220 personer som är strandsatta på Kos, säger Lars. 

Ann-Sofie Olsson, presschef på Apollo, säger att planet som skulle avgå i går kväll fick tas ur trafik efter ett tekniskt fel.

– Det får konsekvenser på en gång med förseningar som vi beklagar. Det är även resenärer på Arlanda som ska till båda ställena som påverkas. Sammanlagt är det 1 326 resenärer som berörs fram och tillbaka.

Apollo sätter in ny flight

Vid 11.30-tiden berättade Ann-Sofie Olsson att Apollo lyckats lösa ett flygplan och att resenärerna på Kos och Karpathos ska informeras allt eftersom via sms.

– Vi har hittat en flight som vi kommer sätta in. 180 av de 220 på Kos kommer kunna åka hem i kväll och får lunch och middag. De andra åker hem i morgon och får ny information vid 19 i kväll. För dem har vi ordnat hotell. 

Hon uppmanar resenärerna i Grekland att ta kontakt med Apollo vid hemkomst. Resenärer som ännu inte kommit i väg kan avboka eller omboka resan utan kostnad.

– De passagerare som bor nära Stockholm har vi bett att åka hem igen och de som bor längre bort har vi hjälpt med mat och logi. Blir man kvar över natten får man hotell och mat. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag