Anna Svedberg, 38, fick biverkningar av Vitaepro: "Jag hade fruktansvärt ont i magen". Foto: Ann JonassonAnna Svedberg, 38, fick biverkningar av Vitaepro: "Jag hade fruktansvärt ont i magen". Foto: Ann Jonasson
Anna Svedberg, 38, fick biverkningar av Vitaepro: "Jag hade fruktansvärt ont i magen". Foto: Ann Jonasson
Även Ulla Mattsson, 91, har drabbats: "Det var ganska aggressiv och övertygande annonsering"Även Ulla Mattsson, 91, har drabbats: "Det var ganska aggressiv och övertygande annonsering"
Även Ulla Mattsson, 91, har drabbats: "Det var ganska aggressiv och övertygande annonsering"

Hon fick biverkningar
av Vitaepro: "Kramper"

Publicerad

Vitaepro använder ofta "kundvittnen" i sin reklam. Men företaget berättar aldrig att många kunder är missnöjda.

Ulla Mattsson, 91, och Anna Svedberg, 38, är två av alla som blivit besvikna på företagets löften.

– Jag fick biverkningar av tabletterna. Jag hade fruktansvärt ont i magen och värken i lederna blev inte bättre, tvärtom, säger Anna.

Anna Svedberg från Surahammar hade börjat få stela och värkande leder och kände sig nere. När hon såg reklamen för Vitaepro bestämde hon sig för att testa.

– Det skulle hjälpa mot stela leder, man skulle bli pigg, ja, i princip frisk!

Men hon fick svåra biverkningar av tabletterna.

– Jag fick kramper i magen och blev illamående. Värken blev inte bättre, tvärtom. Det var som att någon skar med knivar i lederna.

Företagets kundtjänst sa att det var vanliga biverkningar som skulle gå över.

– De sade att jag skulle fortsätta äta dem, och att man inte får effekt förrän efter tre månader.

Hade reumatisk sjukdom

Efter tre månader stod hon inte ut längre. Några år senare fick Anna veta att hon hade en reumatisk sjukdom som heter ankyloserande spondylit.

Hon tycker företaget ägnar sig åt falsk marknadsföring.

– När man har kroniska smärtor är man väldigt desperat. Företaget ger sig på redan utsatta människor, attackerar en målgrupp de vet nappar.

– Skulle medlet vara så bra som de säger hade det blivit ett riktigt läkemedel!

Konsumentverket har fått in 32 anmälningar gentemot Vitaelab. De gäller allt från vilseledande marknadsföring till att det är svårt att säga upp prenumerationerna på Vitaepro.

"De lurar oss"

Ulla Mattsson, 91, från Vällingby är en av anmälarna. Hon testade själv medlet i en månad.

– Det var ganska aggressiv och övertygande annonsering. Men jag märkte ingen skillnad alls före och efter. De lurar oss.

Ulla Mattsson oroas av att många äldre lockas att lägga ner en massa pengar på Vitaepro.

– Det är en stor kostnad för pensionärer som ofta inte har det så gott ställt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag