Svenska klädkedjan H&M har hamnat i blåsväder för sin vitsvarta randiga sjal. Det är främst amerikanska kunder som har reagerat på sjalen och menar att den påminner alldeles för mycket om den judiska bönesjalen, tallit, som bärs av både män och kvinnor, skriver The Independent. Foto: H&M

Svenska klädkedjan H&M har hamnat i blåsväder för sin vitsvarta randiga sjal. Det är främst amerikanska kunder som har reagerat på sjalen och menar att den påminner alldeles för mycket om den judiska bönesjalen, tallit, som bärs av både män och kvinnor, skriver The Independent.

 Foto: H&M

H&M ber om ursäkt för sjal efter kritik

Publicerad

Kunder har upprörts över H&M:s nya sjal som de menar påminner väldigt mycket om den judiska bönesjalen, tallit.

I sociala medier har folk uttryckt sin ilska och menat på att det är "stötande" att sälja en sjal som har en religiös betydelse för judar.

Nu ber klädkedjan om ursäkt.

Svenska klädkedjan H&M har hamnat i blåsväder för sin vitsvarta randiga sjal. Det är främst amerikanska kunder som har reagerat på sjalen och menar att den påminner alldeles för mycket om den judiska bönesjalen, tallit, som bärs av både män och kvinnor, skriver The Independent.

På Twitter har många uttryckt sin kritik mot sjalen.

En del skriver att det är respektlöst och stötande att sälja och marknadsföra ett plagg som för många judar har en religiös och helig betydelse.

"Det här är en bönesjal, en tallit, det är inte bara vanliga kläder, utan har också en innebörd", skriver en kvinna på Twitter.

 

 

"Kära modeindustri: Lägg ner med att använda andra människors religiösa symboler", skriver en annan.

Ber om ursäkt

Sjalen säljs även i kedjans svenska webbshopp men än så länge har inte några svenska kunder reagerat.

H&M menar att ränder är en av säsongens trender.

– Vi är hemskt ledsna om vi upprört någon med denna produkt. Alla är välkomna hos H&M och vi tar aldrig religiös eller politisk ställning. Ränder är en av trenderna för denna säsong och något vi inspirerats av. Vår avsikt var aldrig att uppröra någon, säger, Katarina Gustafsson, presskontakt på H&M.

I Israel har man plockat bort sjalen ur sitt sortiment, men den går fortfarande att köpa i bland annat USA och Sverige, skriver WWD.

Det är inte första gången H&M hamnar i blåsväder. I somras kritiserades deras bikinibilder där modellens lår ser helt olika ut på två olika bilder – något som ledde till spekulationer om grov retuschering.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida