På Ica i Årsta kan du mingla med blå singelkorgar på Alla hjärtans dag.

På Ica i Årsta kan du mingla med blå singelkorgar på Alla hjärtans dag.

Foto: Privat


 Foto: Privat
Foto: Privat
 Foto: Privat

Hitta kärleken – med hjälp av kundkorgen

Publicerad

Ingen att dela alla hjärtans dag med?

Ica i Årsta försöker lösa problemet – genom att låta kunder markera sin civilstatus med en "singelkorg".

– Det är många äldre damer som tar dem, säger Marcus Lindstrand, butikschef.

Alla hjärtans dag närmar sig – men för de som inte har någon dejt till söndagens högtid finns det fortfarande hopp. Åtminstone om du handlar på Ica Supermarket i Årsta, där man försöker para ihop sina singelkunder.

– Vi har många singelhushåll bland våra kunder så vi tänkte att det hade varit en rolig grej att göra. Och så är det lite busigt att det händer någonting i butiken, säger Marcus Lindstrand, butikschef på Ica Supermarket i Årsta.

Idén är ganska enkel: Kunder som är singlar och sökande kan helt enkelt markera det genom att ta en blå kundkorg, en så kallad "singelkorg".

– Jag har sett det någon gång när jag varit utomlands och tyckte att det var en kul grej, säger Marcus Lindstrand.

"Framkallar mycket skratt"

Idén har tagits emot väl av kunderna i Årsta.

– Det har gått skitbra. Det är många äldre damer som tar dem, änkor, som tycker att det är en jättekul grej. De kommer ju ofta till butiken även med ett socialt syfte för att träffa lite folk, så här har de något att prata om.

Men även missförstånd har skett – bland stressade kunder som inte förstått innebörden av den blåa korgen.

– Det har kommit in barnfamiljer med mamma och pappa som tagit blåa korgar. När de insett det så har det blivit mycket skratt.

Har ni lyckats bilda några par än då?

– Nej, inte vad vi har kunnat se. Men det framkallar mycket skratt och det blir lite bus i butiken, det tycker vi är roligt.

"Rajtan-tajtan-paket"

Under förra årets alla hjärtans dag-firande sålde Ica i Edsberg i Sollentuna ett "rajtan-tajtan-paket" till sina kunder. Det innehöll vispgrädde – och kondomer.

– Ja, grädden, ja. Såhär va, en del köper kärlekstårtor och kladdkakor på alla hjärtans dag. Och då använder man vispgrädde. Sedan är väl frågan vad kondomerna gör där, eller hur, sa Kenneth Peterson, butikschef, då.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida