Hemtjänsten sjunger ut - på Youtube

Publicerad
Uppdaterad
Kommunen skulle spara och hemtjänstgrupperna i Sundsvall slogs ihop.
I stället för att deppa tog Annika Edin, 60, ton på Youtube och sjunger:
"Vi ska göra det, vi ska visa att det går."
- Det är en kampsång, säger hon till Expressen.se.
Hemtjänsten i Sundsvall skulle göras mer effektiv – alla resurser skulle tas till vara på, inget slöseri.
Då blev Bosvedjan och Granloholm en grupp och organisationen och arbetsmiljön fick sig en törn.
Men i stället för att fastna i deppigt mönster valde Annika Edin, 60, en annan väg.
Hon gjorde en musikvideo tillsammans med hemtjänstgruppen som nu ligger ute på Youtube, skriver Dagbladet.se.
– Låten kom till i samband med att vi i höstas satte oss ner för att se vad vi kunde göra för att det skulle bli bättre, säger Annika Edin.

Sjunger om beskedet

I låten "Vi ska göra det" sjunger Annika Edin om beskedet när kommunen skulle spara – men också om hur gruppen lyckades göra något bra av det.
När gruppen själv fick vara med och bestämma lyckades de förbättra arbetsmiljön. Eller som Annika Edin sjunger, "när man själv bestämmer nåt blir det glada miner."
– Vi fick en nystart! Det här är en kampsång och jag gjorde den för att peppa mina arbetskamrater, säger hon.
Annika Edin brukar ha med sig gitarren när hemtjänstgruppen har möte, och hon är låtskrivare och kompositör sedan tidigare.
– Jag är en kvarleva från proggtiden. De kallar mig Hanna från Arlöv.
Hon har jobbat inom hemtjänsten i tolv år.
– Jag är stolt över mitt jobb. Men det är viktigt att ha roligt på jobbet. Och vi tittar alltid på hur vi kan göra för att ha det roligare, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag