PLUGGAS IN. Expressens reporter Sebastian Chaaban pluggar in låsdyrken i strömporten på undersidan av Onitys bristfälliga lås. Programvaran i dyrken frågar låset om koden - och dörren öppnas. Foto: Olle Sporrong
PLUGGAS IN. Expressens reporter Sebastian Chaaban pluggar in låsdyrken i strömporten på undersidan av Onitys bristfälliga lås. Programvaran i dyrken frågar låset om koden - och dörren öppnas. Foto: Olle Sporrong

Hemmagjord låsdyrk öppnar din hotelldörr

Publicerad

Känner du dig trygg när du sover på ditt hotellrum?

Det borde du inte göra.

På grund av en säkerhetsbrist tar det en sekund att dyrka upp ett av Sveriges vanligaste hotellås.

Det enda som behövs är en låsdyrk som går att tillverka hemma.

Redan för två år sen uppmärksammades allvarliga säkerhetsbrister i ett av världens vanligaste hotellås.

Tester visade att det var möjligt att ta sig in på över fyra miljoner hotellrum med kortlås från företaget Onity med en låsdyrk som går att tillverka hemma.

Kostar 300 kronor

Avslöjandet fick stort genomslag i USA.

Där har inbrottstjuvar också använt sig av den här typen av utrustning för att ta sig in på hotellrum.

I Sverige, där det finns minst 20 000 Onitylås, har det dock varit knäpptyst.

Vi bestämde oss för att testa om säkerhetsbristen finns kvar på svenska hotell.

Expressen hyrde hotellrum i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Hotellen tillhör några av de största och populäraste kedjorna i Sverige, såsom Radisson Blu, Best Western och Elite Hotels.

Flera av rummen kostade över 2 000 kronor natten.

Tyst och utan ett spår

Låsdyrken lät vi tillverka utifrån manualer som sedan länge cirkulerar på hemsidor och olika forum på nätet.

Elektroniken kostar cirka 300 kronor och säljs av svenska nätbutiker.

En sekund tar det för oss att komma in på rummen med den hemmabyggda låsdyrken.

Inget våld behövs. Allt sker helt tyst och spårlöst. Dyrken är lika enkel och smidig att använda som det nyckelkort vi fått av hotellet.

Inte ens den mekaniska låsregeln som finns inbyggd på vissa av Onitys lås är ett hinder.

Låsdyrken öppnar även den.

Berättar själva om bristerna

Att hitta hotell som hade just de här låsen var inte något problem.

En del hotell har själva lagt upp bilder där man kan se att de har de bristfälliga låsen. Andra hotell hittade vi via Onity.

Låstillverkaren har nämligen angett flera hotell som har deras lås som kundreferens på sin hemsida.

Onity har själva erkänt brister med sina lås, men säger att de utvecklat en mekanisk lösning på problemet.

"Från och med februari 2013 har Onity skeppat ut över fyra miljoner låslösningar till olika hotell", skriver företaget på sin hemsida.

Det är dock oklart exakt vilka hotell som fått lösningen.

På hotellen i Expressens granskning hade säkerhetsbristen alltså inte åtgärdats.

Expressen har sökt Onity för en kommentar utan framgång.

 

SEBASTIAN CHAABAN

PATRIK EKSTRÖM

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida