Hård mobbningskritik mot reklamfilm

Publicerad
Uppdaterad
Comviq har drabbats av en kritikstorm efter sin senaste reklamfilm.
Filmen underblåser mobbning, menar bland andra organisationen Friends.
- Vi hoppas att man slutar sända filmen snarast, säger Katarina Rosenqvist, verksamhetschef på Friends.
I filmen sitter en ensam ung man och äter lunch när en kvinna kommer fram och frågar om det är han som är Johan Persson. Han svarar ja varpå kvinnan börjar sjunga:
”Här sitter du, äter lunch i din ensamhet men om du haft Comviq Kompis hade du ringt för 0 kronor till någon.”
En mängd andra människor faller in i sången och ”Johan Persson” kallas ”trög”, ”megapucko” och påstås ”tänka som en drogad apa” – för att han inte har Comviqs Kompis-abonnemang. Samtidigt slängs det pappmuggar mot honom.

Många kritiska

Avslutningsvis slängs ”Johan Persson” i en container strax efter att han har fått höra meningen:
”Du är dum i hela huvudet och så jävla korkad att man skäms.”
Många är kritiska till reklamfilmen. Minst 25 personer har anmält reklamen till Reklamombudsmannen och TV4, som har sänt filmen, har fått flera samtal.
Även organisationen Friends, som arbetar mot mobbning, är starkt kritiska till filmen och menar att den skickar helt fel signaler från vuxenvärlden till barn och unga.
- I arbetet mot mobbning och kränkningar har hela vuxenvärlden ett stort ansvar i att vara goda förebilder. Det gäller oss som privatpersoner, men också företag och media, säger Katarina Rosenqvist, verksamhetschef på Friends och fortsätter:

"Tar fullt avstånd"

- Sedan Comviq började sända sin reklamfilm har Friends mottagit samtal och mejl från människor som tagit mycket illa vid sig. Filmen uppfattas inte ett skämt och alla förstår inte att det är en parodi. För många speglar den en mycket tuff verklighet. Vi hoppas att man slutar sända filmen snarast.
På Tele 2 Sverige håller man inte med om att budskapet skulle vara att det är fritt fram för mobbning.
Där menar man att det är en parodi på Radiotjänsts populära reklamfilmer, där människor som har betalat tv-avgiften besjungs i olika sammanhang.
- Vi tar fullt avstånd från mobbning. Vi ser filmen som skruvad underhållning med mycket ironi. Men man kan tolka den på olika sätt, säger marknadschefen Frippe Stenberg till Resume.se.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida