"Blått är utan tvekan en av de trendigaste färgerna i vår", säger moderedaktören Annika Norman. Foto: Kungahuset."Blått är utan tvekan en av de trendigaste färgerna i vår", säger moderedaktören Annika Norman. Foto: Kungahuset.
"Blått är utan tvekan en av de trendigaste färgerna i vår", säger moderedaktören Annika Norman. Foto: Kungahuset.
Men för alla som sett filmen "Frost" ringer valet av klänning så klart också i andra bekanta klockor. Det går inte att undgå likheterna med prinsessan Elsa i den älskade filmen. Foto: Kunghuset.Men för alla som sett filmen "Frost" ringer valet av klänning så klart också i andra bekanta klockor. Det går inte att undgå likheterna med prinsessan Elsa i den älskade filmen. Foto: Kunghuset.
Men för alla som sett filmen "Frost" ringer valet av klänning så klart också i andra bekanta klockor. Det går inte att undgå likheterna med prinsessan Elsa i den älskade filmen. Foto: Kunghuset.
Filmen "Frost" är en animerad film från Disney. Den släpptes 2013 och blev snabbt en succé. Foto: Disney.Filmen "Frost" är en animerad film från Disney. Den släpptes 2013 och blev snabbt en succé. Foto: Disney.
Filmen "Frost" är en animerad film från Disney. Den släpptes 2013 och blev snabbt en succé. Foto: Disney.

Har våra prinsessor inspirerats av "Frost"?

Publicerad

I dagarna släppte hovet nya pressbilder på kungafamiljen.

Det går inte att släppa tanken på att prinsessan Madeleine och prinsessan Sofia inspirerats av en annan känd prinsessa i sitt klädval – Elsa i "Frost".

– Vissa designers som brukar göra lite festligare klänningar har kanske valt en viss blå nyans efter "Frost", säger Annika Norman, modeexpert.

Det är inga okända klänningar som vi ser prinsessan Sofia och prinsessan Madeleine i. Det vana ögat känner igen de två från Nobelfirandet förra året när prinsessorna bar exakt dessa klänningar.

– Blått är utan tvekan en av de trendigaste färgerna i vår. Jag skulle ju säga att det rör sig lite mer om mörkare nyanser av blått om vi snackar så kallade "it-färger", men pasteller fungerar så klart också och är alltid en del av vårens färgpalett, säger Annika Norman, moderedaktör för tidningen Solo.

Sätter trender

Men för alla som sett filmen "Frost" ringer valet av klänning så klart också i andra bekanta klockor. Det går inte att undgå likheterna med prinsessan Elsa i den älskade filmen.

Elsa har satt trender i modevärlden, menar Annika Norman, och säger att det synts särskilt bland de stora klädkedjorna. Men delvis bland de stora designernamnen också, tror hon.

– Vissa designers som brukar göra lite festligare klänningar har kanske valt en viss blå nyans på grund av Frost, men jag kan inte säga säkert om så är fallet.

Elsa har ökat

Helt klart är i alla fall att Elsa och "Frost" är en trendsättare.

– Namnet Elsa har ju också fått ett rejält lyft sedan filmen kom, säger hon.

Tror du att Leonore gillar sin mammas val av utstyrsel?

– Nu vet jag ju inte om Leonore gillar Frost men min erfarenhet är att alla barn verkar göra det, så det är säkert möjligt att hon kopplar ihop det. Hon tycker säkert att Madeleine är jättefin, man brukar ju gilla när folk är uppklädda när man är barn. Fin klänning och stora, glittriga, smycken.

Filmen "Frost" är en animerad film från Disney. Den släpptes 2013 och blev snabbt en succé.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag