HAND I HAND I OROSKVARTEREN. Pastor James Movel Wuye och imam Muhammed Nurayn Ashafa vandrar sida vid sida i stadsdelen Nasarawa i Kaduna, Nigeria. Foto: TORBJÖRN SELANDERHAND I HAND I OROSKVARTEREN. Pastor James Movel Wuye och imam Muhammed Nurayn Ashafa vandrar sida vid sida i stadsdelen Nasarawa i Kaduna, Nigeria. Foto: TORBJÖRN SELANDER
HAND I HAND I OROSKVARTEREN. Pastor James Movel Wuye och imam Muhammed Nurayn Ashafa vandrar sida vid sida i stadsdelen Nasarawa i Kaduna, Nigeria. Foto: TORBJÖRN SELANDER
ANSVARIG. Boko Haram-ledaren Abubakar Shekau i en film efter bortrövandet av över 270 flickor från en skola i Chibok.ANSVARIG. Boko Haram-ledaren Abubakar Shekau i en film efter bortrövandet av över 270 flickor från en skola i Chibok.
ANSVARIG. Boko Haram-ledaren Abubakar Shekau i en film efter bortrövandet av över 270 flickor från en skola i Chibok.
HAT BLEV TILL VÄNSKAP. Steg för steg närmade sig Muhammed Nurayn Ashafa och James Movel Wuye varandra. Foto: Torbjörn SelanderHAT BLEV TILL VÄNSKAP. Steg för steg närmade sig Muhammed Nurayn Ashafa och James Movel Wuye varandra. Foto: Torbjörn Selander
HAT BLEV TILL VÄNSKAP. Steg för steg närmade sig Muhammed Nurayn Ashafa och James Movel Wuye varandra. Foto: Torbjörn Selander
I KONFLIKTENS SPÅR. Moskén i Kaduna har blivit bombad och nedbränd tre gånger, men fortfarande kommer folk dit och ber. Foto: Torbjörn SelanderI KONFLIKTENS SPÅR. Moskén i Kaduna har blivit bombad och nedbränd tre gånger, men fortfarande kommer folk dit och ber. Foto: Torbjörn Selander
I KONFLIKTENS SPÅR. Moskén i Kaduna har blivit bombad och nedbränd tre gånger, men fortfarande kommer folk dit och ber. Foto: Torbjörn Selander
ILSKA. Bortrövandet av flickorna har väckt stora protester. Här demonstrationer i Lagos mot regeringens insatser för att rädda flickorna. Foto: Sunday AlambaILSKA. Bortrövandet av flickorna har väckt stora protester. Här demonstrationer i Lagos mot regeringens insatser för att rädda flickorna. Foto: Sunday Alamba
ILSKA. Bortrövandet av flickorna har väckt stora protester. Här demonstrationer i Lagos mot regeringens insatser för att rädda flickorna. Foto: Sunday Alamba
Grundaren av Boko Haram, Muhammad Yusuf. Foto: AFPGrundaren av Boko Haram, Muhammad Yusuf. Foto: AFP
Grundaren av Boko Haram, Muhammad Yusuf. Foto: AFP
Fyra av de elever som på egen hand undflydde kidnapparna i Chibok. Foto: Haruna UmarFyra av de elever som på egen hand undflydde kidnapparna i Chibok. Foto: Haruna Umar
Fyra av de elever som på egen hand undflydde kidnapparna i Chibok. Foto: Haruna Umar

Här lever hoppet i Boko Harams Nigeria

Publicerad

Bortrövandet har förfärat och upprört en hel värld. Islamistiska Boko Haram kidnappade den 14 april över 270 flickor från en skola i nordöstra Nigeria. En del lyckades rymma men minst 223 saknas än.

Samtidigt fortsätter dödandet. Boko Haram mördade över 300 i en by i veckan som gick.

Nigeria är ett land som är kluvet mellan det muslimska norr och kristna söder. Fast där finns också historier som inger hopp. Expressen träffade de forna dödsfienderna som nu tillsammans arbetar för freden.

KADUNA. Här går fronten i Nigeria i kriget mellan kristna och muslimer. På ena sidan gatan nedbrända moskéer, på andra sidan förstörda kyrkor.

Men det finns trots allt hopp - två forna dödsfiender går numera hand i hand.

- Utan dialog kan man inte få fred, säger pastor James Movel Wuye och får medhåll av sin vän, imamen Muhammed Nurayn Ashafa.


Vreden växer i Nigeria. En ilska som delvis riktar sig mot extremisterna i Boko Haram som i veckan tog på sig ansvaret för bortrövande av över 270 flickor från en skola i Chibok den 14 april.

Boko Harams ledare Abubakar Shekau tog i en videofilm i veckan på sig ansvaret och sa att han planerade att sälja flickorna som slavar eller tvångsgifta bort dem.

Men vreden vänds också mot president Goodluck Jonathan och militären som inte kunde skydda flickorna, som ännu inte lyckats rädda en enda av dem.

Det säger en del om hur långt det gått i Nigeria. För detta är ett land som är alltför bekant med våld.

Nigeria är Afrikas befolkningsrikaste land med 170 miljoner invånare. Det är ett land splittrat mellan två världsreligioner, islam och kristendom.

Sedan Boko Haram inledde sin våldsamma terrorkamp 2009 beräknas 5 000 personer ha dödats, men det sekteristiska våldet tros sedan 1990-talet ha krävt cirka 20 000 liv.

 

HAND I HAND I OROSKVARTEREN. Pastor James Movel Wuye och imam Muhammed Nurayn Ashafa vandrar sida vid sida i stadsdelen Nasarawa i Kaduna, Nigeria. Foto: Torbjörn Selander

 

Och gränsen, eller fronten, går genom tvåmiljonerstaden Kaduna. Norr härom dominerar muslimerna, söderut bor främst kristna.

I Kaduna finns det dessutom förorter där religionerna blandas. De värsta är två "andliga slagfält", stadsdelarna Trikania och Nasarawa.

Det var här i Nasarawa som James Movel Wuye och Muhammed Nurayn Ashafa stod mot varandra 1992. Det var här deras livsöden först sammanvävdes.

Det var maj 1992 och dagen gick mot sitt slut, den redan heta luften dallrade av spänning. Stridigheter mellan muslimer och kristna hade blossat upp sedan i februari det året.

James Movel Wuye var 32 år denna majeftermiddag och ledde en hemlig kristen ungdomsgrupp. Beväpnade till tänderna skyddade de sina kristna systrar och bröder från muslimska attacker. Under oroligheterna hade de dödat två ungdomar och slängt en andlig ledare i en brunn och stenat honom till döds.

Motståndarna som höll på att gruppera sig i Nasarawa bestod av en muslimsk milis. En av ledarna var kommendanten Muhammed Nurayn Ashafa, även han då 32 år. De två ungdomarna som dödats var kusiner till Ashafa, och den stenade spirituelle ledaren var hans mentor.

De möttes på en grusväg, cirka 20-30 beväpnade män i varje grupp. Det gick illa för James Wuye. Ett slag med en machete högg av hans högra hand vid handleden.

Han förlorade medvetandet men hann tänka: om vi dör - så dör vi.

 

I KONFLIKTENS SPÅR. Moskén i Kaduna har blivit bombad och nedbränd tre gånger, men fortfarande kommer folk dit och ber.Foto: Torbjörn Selander


Men han överlevde och exakt tre år senare, en majdag 1995 mötte han åter Muhammed Ashafa. Det skedde hemma hos Kadunas militärguvernör, där hustrun ordnat en tillställning i palatset för att främja poliovaccinering.

En gemensam bekant sammanförde dem, och fick dem att skaka hand. Muhammed Ashafa fattade motvilligt James Wuyes vänstra hand, den hans milis inte högg av.

- Jag ville strypa den djävulen med mina bara händer, minns James Wuye.

- Det enda jag tänkte var att få reda på vilken adress han bodde på så att jag kunde eliminera honom, berättar Muhammed Ashafa.

Muhammed Ashafa kunde inte glömma de bägge kusinerna och hans mentor som mördats. Han uppsökte sin moské och där predikade imamen om försoning och förlåtelse. Muhammed sökte tröst i Koranen.

- Det tog mig 90 dagar att bli av med den negativa energin, och tanken på hämnd, säger Ashafa.

Det tog tid, men steg för steg närmade de sig varandra. Började lära känna varandra. Nyfikenheten växte men misstänksamheten satt samtidigt länge i.

James Wuye minns hur de en gång i början av processen övernattade tillsammans, och att han funderade på att smyga över till Ashafas säng och kväva honom med en kudde.

- Det tog tre år för mig att förlåta, tre år av svåra plågor. Det beror nog mycket på att jag förlorade min hand, säger han och rör vid den plastigt stela protesen.

- Men du kan inte möta Kristus om du bär på det hatet mot muslimer.

 

BILDSPECIAL:Torbjörn Selanders bilder från Nigeria


Och hatet svalnade, respekten kom och den har med tiden utvecklats till en djup vänskap. Muhammed Ashafa är numera imam och James Wuye är pastor. Båda försöker dock fortfarande övertyga den andre om att deras tro är den enda vägen.

- Men vi respekterar varandra, vi ber i tysthet när vi är tillsammans. Vi accepterar skillnaderna, men i 19 år har vi försökt att övertyga varandra, säger de i mun och ler.

Vi träffas på imamens kontor, men de skulle lika gärna kunna ropa till varandra. Bara en spånskivevägg skiljer dem åt. På pastorns dörr sitter ett blått klistermärke med vit text: "Love a moslem it is christian".

Här på sjätte våningen har de två sitt gemensamma kontor. De bildade redan från starten av sin nyfunna samvaro organisationen "Interfaith Mediation Centre".

Då, i början, startade de med att vandra hand i hand i oroskvarteren. Religionskonflikten förvärrades när Nigeria vid millennieskiftet införde muslimska sharialagar i nio av Nigerias delstater och i de muslimska delarna av Kadunas delstat. Landet består av 36 delstater och huvudstadsterritoriet Abuja. De 24 kristna delstaterna i de södra delarna har behållit sitt rättssystem.

Konflikten mellan muslimer och kristna förvärrades ytterligare 2002, året då Boko Haram bildades. För ett år sedan införde Nigerias kristne president Goodluck Jonathan undantagstillstånd i de tre nordöstra delstaterna Borno, Yobe och Adamawa, där Boko Haram har sitt huvudsäte.

Presidentens armé och säkerhetsstyrkor har gått oerhört hårt fram, med tortyr, massgripande och summariska avrättningar. Människorättsorganisationer som Amnesty och NHRC har kritiserat honom för det.

Pastor James Wuye och imam Muhammed Ashafa är också kritiska till våldsspiralen.

- Vad tror du händer med sönerna till de som dödats av regimen, de vill utkräva hämnd, och det är väldigt lätt för Boko Haram att rekrytera bland dem. Och tänk att många av dem som dödas kan ha sju-åtta söner, förklarar imamen och pastorn.

- Boko Haram finns överallt, och de rekryterar mycket här i Kaduna.

 

ANSVARIG. Boko Haram-ledaren Abubakar Shekau i en film efter bortrövandet av över 270 flickor från en skola i Chibok.


Boko Haram består till 90 procent av unga människor under 30 år, vissa rekryteras redan vid tio års ålder.

- Barnen som går med i Boko Haram är barn av ett sjukt samhälle, ett sjukt land, säger imamen.

Pastorn betonar att konflikten mellan nigerianska staten och Boko Haram inte går att lösa med militärt våld.

- Tyvärr är det så att inte alla vill ha en dialog. Nu har man i stället bett om internationellt stöd med militära insatser.

Spåren av våldet är inte svåra att hitta i Kaduna. Vi gör en tur i en jeep och passerar en moské som bränts ned tre gånger. Vi är på väg mot "Combat zone" som imamen kallar det.

- Eller "Djävulens verkstad", säger pastorn.

 

Läs tidigare reportage från Expressen Världen:

Rumänska Maria, 26, var sexslav i fem år

Valet i Afghanistan – ett val för friheten

Planet som försvann – här är jakten på svaren

Sham Shaars mamma dog i en granatattack

 

För två år sedan massakrerades 50 personer här. Imamen och pastorn går igenom nedbrända ruiner, i dag är det en buffertzon. På ena sidan kristna, på andra sidan muslimer. De två männen går hand i hand, med lillfingrarna flätade runt varandra, alltid i pastorns vänstra hand och imamens högra.

Genast samlas en stor skara barn som skrattande följer oss runt. Det är fridfullt, folk hälsar vänligt, slöjbeklädda kvinnor viker undan för processionen. Men beredskapen finns där, närsomhelst kan hatet och våldet explodera.

Skulle det ske så har folket i Nasarawa visselpipor, och om det börjar vissla så kommer pastorn och imamen dit, eller medarbetare från "Interfaith Mediation Centre" och försöker medla.

Paret har under årens lopp blivit eftertraktat runt hela världen. De har vandrat i Bagdad, Beirut, Jerusalem, Belfast, Sudan, Somalia och på många andra våldsdrabbade platser. Nyligen fick de ett stort tyskt pris och det finns krafter som arbetar för att de ska få Nobels Fredspris.

Men kommer de två männens gemensamma visioner att kunna sprida sig över det drabbade landet? Kan deras försoningsväg vara ett alternativ till allt dödande? Kanske har de svaret själva.

- Jag känner inte någon trevligare människa än han, säger imamen om pastorn.

- Jag älskar den här killen, säger pastorn och lägger försiktigt sin högerarm runt sin forne fiende.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag