Den svenska reklambyrån Animal ger alla möjligheten att trumpethåna Donald Trump. Foto: Skärmdump från trumpdonald.orgDen svenska reklambyrån Animal ger alla möjligheten att trumpethåna Donald Trump. Foto: Skärmdump från trumpdonald.org

Den svenska reklambyrån Animal ger alla möjligheten att trumpethåna Donald Trump.

 Foto: Skärmdump från trumpdonald.org
Webbsidan sprids just nu snabbt över hela världen sedan den officiellt lades upp under torsdagsmorgonen. Foto: Skärmdump från trumpdonald.orgWebbsidan sprids just nu snabbt över hela världen sedan den officiellt lades upp under torsdagsmorgonen. Foto: Skärmdump från trumpdonald.org
Webbsidan sprids just nu snabbt över hela världen sedan den officiellt lades upp under torsdagsmorgonen. Foto: Skärmdump från trumpdonald.org
Manne Schagerström på reklambyrån Animal ligger bakom sidan. "Den klickas vansinnigt mycket just nu", säger han.Manne Schagerström på reklambyrån Animal ligger bakom sidan. "Den klickas vansinnigt mycket just nu", säger han.
Manne Schagerström på reklambyrån Animal ligger bakom sidan. "Den klickas vansinnigt mycket just nu", säger han.
Donald Trump. Foto: Tony GutierrezDonald Trump. Foto: Tony Gutierrez
Donald Trump. Foto: Tony Gutierrez

Här kan du blåsa håret – av Donald Trump

Publicerad

Nu kan du utsätta presidentkandidaten Donald Trump för en riktig blåsning.

Den svenska reklambyrån Animal ger alla möjligheten att trumpethåna den kontroversiella amerikanska politikern.

– Den klickas vansinnigt mycket just nu. Tusentals människor är inne, säger Manne Schagerström på Animal som fruktar en riktig anstormning till webbsidan när människor i USA de kommande timmarna börjar vakna.

Donald Trump är presidentkandidaten som skapar rubriker och sätter känslor i gungning. Och den Stockolmsbaserade reklambyrån Animal har hakat på känslostormen och utvecklat en internettjänst där användarna på ett kreativt sätt kan få utlopp för sina Donald Trump-känslor.

På en webbsida kan man med en trumpet blåsa honom i ansiktet så att det berömda håret fladdrar.

– Vi kom över den här domänen och såg en möjlighet att göra något kul med den som det finns en relevans i, säger Manne Schagerström och berättar att det inte finns någon uppdragsgivare bakom, utan att man på byrån utvecklat det här på eget initiativ.

"Valet i USA är en världsangelägenhet"

Tjänsten ska ses som ett inlägg i det amerikanska presidentvalet.

– Vi tycker att valet i USA är en världsangelägenhet så att det finns all anledning att man sätter fokus på vad som händer där. Vi kan inte rösta i USA-valet men trumpeten kan vi tillhandahålla och det är vår röst och en möjlighet för folk att uttrycka sig på ett väldigt enkelt sätt, säger Manne Scahgerström.

Webbsidan sprids just nu snabbt över hela världen sedan den officiellt lades upp under torsdagsmorgonen.

– Vi använder oss av hög kapacitet för våra servrar och det blir väl ett trycktest för dem, säger han.

Manne Schagerström: "Var och en får dra sin egen slutsats"

Huruvida trumpetandet i Donald Trumps ansikte ska ses som stöd eller avståndstagande till hans kandidatur, får användaren själv avgöra, menar man på Animal.

– Var och en får väl dra sin egen slutsats om vad man tycker och det är kanske lite beroende på vad man har för grundläggande ideologisk hållning, om man uppfattar detta som något som är för eller emot, säger Manne Schagerström.

Huruvida huvudpersonen Donald Trump kommer att roas av detta eller skicka sina advokater på den svenska byrån återstår att se.

– Det här är politisk satir per definition, men det är väl upp till Donald själv att avgöra, säger Manne Schagerström.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag