Flyktingsmugglaren Abo Omar lovar att Expressens reporters familj kan fly Syrien – snabbt.Flyktingsmugglaren Abo Omar lovar att Expressens reporters familj kan fly Syrien – snabbt.
Flyktingsmugglaren Abo Omar lovar att Expressens reporters familj kan fly Syrien – snabbt.
Flyktingar transporteras i så kallade "spökskepp". När fartygen närmar sig italienskt vatten slås autopiloten igång och besättningen överger fartyget – och lämnar passagerarna åt sitt öde. Foto: Icelandic Coast Guard / HandoutFlyktingar transporteras i så kallade "spökskepp". När fartygen närmar sig italienskt vatten slås autopiloten igång och besättningen överger fartyget – och lämnar passagerarna åt sitt öde. Foto: Icelandic Coast Guard / Handout
Flyktingar transporteras i så kallade "spökskepp". När fartygen närmar sig italienskt vatten slås autopiloten igång och besättningen överger fartyget – och lämnar passagerarna åt sitt öde. Foto: Icelandic Coast Guard / Handout
Över 40 000 båtflyktingar uppskattas ha mist livet på Medelhavet sedan år 2000.Över 40 000 båtflyktingar uppskattas ha mist livet på Medelhavet sedan år 2000.
Över 40 000 båtflyktingar uppskattas ha mist livet på Medelhavet sedan år 2000.
"Jag är maffian här", säger Abo Omar."Jag är maffian här", säger Abo Omar.
"Jag är maffian här", säger Abo Omar.

Här avslöjas ökända människosmugglaren

Publicerad

MERSIN, TURKIET. Människosmugglaren Abo Omar säger att han kan föra mig och min familj till tryggheten i Sverige.

Men det kommer att kosta oss nästan 900 000 kronor.

Han vet inte att jag är reporter på Expressen.

Eller att jag filmar allt med dold kamera.

– Jag är maffia här, säger Abo Omar lugnt och tänder sin cigarett.

Mobiltelefonen ringer. Jag känner inte igen numret från mina tidigare samtal med Abo Omar.

– Är det du som har en svart jacka? Sitter du under parasollen, frågar han.

Jag tittar mig runt, upptäcker inget särskilt. Jag undrar hur han kan se mig.

Det är en solig vinterdag. Klockan har passerat 14, som var vår avtalade mötestid. Det är få gäster på uteserveringar här i det populära överklasskvarteret Marinan i den turkiska hamnstaden Mersin. Rösten i telefonen säger att jag ska ställa mig upp. Jag gör det. Jag ser honom fortfarande inte.

Han ställer kontrollfrågor. Han låter orolig och jag förstår honom. Han är förmodligen rädd för alla dem som vill kräva tillbaka pengar som han lurat dem på. Eller hämnas.

Bara under 2014 har, enligt FN:s flyktingorgan UNHCR, fler än 3 400 båtflyktingar dött. De flesta kom från Syrien.

Ingen vet hur många av de tusentals flyktingar Abo Omar har skickat ut på Medelhavet som aldrig kommit fram, och vars döda kroppar försvunnit i djupet, eller sköljts upp på stränderna i Libyen och Italien.

Jag står upp och väntar. Min vän i den svarta jackan, som följt med till mötet, sitter kvar under ett parasoll.

Han är med mig som en extra trygghet. Jag vet inte vad som kommer att hända.

På telefon har jag sagt till mannen som heter Abo Omar att jag är syrisk flykting och att jag vill fly till Sverige.

Nu ska jag få honom att tro att jag och min vän är kusiner och att vi är i Turkiet för att undersöka möjligheten för oss och våra familjer att fly med en båt till Europa. Först till Italien och därefter vidare till Sverige.

En av toppmännen bland människosmugglare

Abo Omar är en av toppmännen bland människosmugglare i Turkiet. Det är få som har fått se honom. Ingen har tidigare kunnat fånga honom på bild, jag hoppas att den dolda kameran som jag bär på mig fortfarande fungerar.

Abo Omar sköter sin verksamhet via telefon. Normalt skickar han sina underhuggare för att träffa flyktingar, men jag har krävt att få träffa honom personligen. Och jag har lockat med möjligheten att tjäna mycket pengar. Min familj är stor, har jag sagt.

– Det är du som står där? Jag ser dig, upprepar Abo Omar i mobilen.

En man i 40-årsåldern, klädd i grå träningskläder, kommer ut från kafeterians bakdörr.

Abo Omar kramar om mig och, som traditionen bjuder, kysser vi varandra på kinderna.

När jag kallar honom Abo Omar ber han mig att sluta med det. Han säger att han nu går under namnet Abo Ahmed.

Han vet inte att jag vet att hans riktiga namn är Ali Omar Harmoush, och att han kommer från den syriska hamnstad Latakia.

– Lyssna bror, jag har skickat minst 5 000 flyktingar till Europa. Jag har kunder varje dag. Jag är mån om mitt rykte. Det finns många amatörer som lurar folk här. De kanske säger till dig att det kostar 4 000 dollar men de bara bluffar, säger Abo Omar.

"Kunnat åka till Italien i dag"

Vi vill veta hur människosmugglingen fungerar. Jag drar min påhittade historia, säger att jag har en utvidgad familj på 23 personer, varav sex barn och några kvinnor som har flytt från Syrien till Libanon och nu vill jag ta dem till Turkiet för att söka tryggheten i Europa och Sverige. Jag berättar också att det finns sju andra inne i Syrien, varav två efterlysta som behöver hjälp för att smugglas ut från Syrien till Mersin.

– Ta dem hit så fort du kan. Helst i morgon. Hade du tagit dem med dig nu hade ni kunnat åka till Italien i dag. Se till att de som är i Libanon kommer hit i morgon eller i övermorgon. Även de som vill fly från Syrien kan jag hjälpa dig med. De fem som inte är efterlysta tar buss från Damaskus till Latakia och de två andra efterlysta åker bil. Jag ser till att de tar kontakt med en person som jobbar i hamnen. Det är en av oss. De betalar en liten summa, 500, 1 000 eller 2 000 syriska pund till honom, köper varsin båtbiljett på 200 dollar och går ombord, säger Abo Omar.

Hundra syriska pund motsvarar drygt fyra kronor.

Jag låtsas acceptera villkoren.

Okej. När åker de i väg?

– Första, andra eller tredje dagen åker de. Det kan hända att jag skickar dem redan efter två eller tre dagar.

Vi pratar om min egen familj. Jag vill att de ska vara i säkerhet.

Abo Omar avbryter mig plötsligt, och frågar med misstänksam röst:

– Förlåt mig men...

Vi pratar om sex små barn bland dem...

– ...känner jag dig? Hur har du hört talas om mig?

Via folk som åkte till Norge.

– Min systers heder om jag inte har skickat 5 000 personer hittills. Jag är ärlig mot dig. Kanske första dagen. Som man säger, det handlar om att ha tur. Öppnar de en säker väg åt mig jobbar jag. I dag, till exempel, ska de öppna vägen åt mig.

I dag? Hade de varit här i dag hade de...

– Hade de åkt. Jag sa åt dig att ta dem hit.

Han tänder sin andra cigarett. Han slappnar av igen.

Han säger att han vanligtvis bor på den turkiska delen av Cypern. Före kriget i Syrien sysslade han med cigarettsmuggling från Rumänien och Bulgarien, en affärsverksamhet som växt kraftigt.

– Jag är efterlyst av regimen i Syrien. De vill ha mig levande eller död. Jag hade ingenting med upproret att göra egentligen. Jag var bara vapenhandlare, säger Abo Omar.

Sedan fyra år tillbaka tjänar han mycket pengar på att smuggla människor i trasiga och livsfarliga båtar.

Nu målar han upp en bild av ett fint och stabilt fartyg på 85 meter som tar 1 500 passagerare. Jag frågar om jag kan få se det, jag ska ju ändå lägga hela min familjs liv i hans händer, förklarar jag.

– Nej, tyvärr jag kan inte visa dig båten. Den ligger inte här i Mersin, säger Abo Omar.

Han lovar att han känner ett stort ansvar för min familj.

– Kvinnorna ska få bo för sig och männen för sig, lovar han.

Han är mån om att följa seder och bruk, påstår han. Varken mat, vatten eller mediciner behöver vi ta med oss. Det ska finnas en läkare och en mekaniker på båten. Det finns även en satellittelefon och varje person får en egen flytväst. Resan till Italien kommer att ta fem dagar. Nonstop.

Han upprepar samma löften som han gett till många andra flyktingar.

Abo Omar vet inte att några av dem, som i dag sitter inspärrade i fängelse i Alexandria efter att de slängts i havet utanför den egyptiska kusten, redan har berättat allt för mig.

Han skickade dem med en gammal trasig båt som gick på grund utanför Alexandria. Den beväpnade besättningen kastade barn och kvinnor av båten och tvingade männen att hoppa efter.

Minst 200 flyktingar lämnades till sitt öde på en liten egyptisk ö utanför Alexandria. Nu är de fängslade och väntar på att skickas tillbaka till det krigsdrabbade Syrien eller på att ett mirakel ska rädda dem till Europa.

Jag frågar hur jag ska kunna lita på att vi verkligen kommer fram till Italien.

Vi har sett hur folk dör i havet utanför Libyens kust.

– Nej, nej. Det är egyptier som gör så. Vi har fina båtar. Min båt kostar 1,5 miljoner dollar (11,7 miljoner kronor). Känner du mig? Nej, du gör inte det. Tror du att jag kan förstöra mitt rykte och skicka dig och din familj med en trasig båt? Jag har varit verksam i flera år. Det är mitt rykte och min verksamhet det handlar om, säger Abo Omar.

Jag frågar honom om min familj ska åka med samma säkra båt även om resan blir av först om någon månad.

– Nej. Vi dumpar den där i Italien, säger Abo Omar.

Hur blir ni av med den?

– Röda korset tar den.

Okej, vi vill ta oss till Sverige.

– Ni åker till Italien och där får ni ringa en person.

Hur kan han hjälpa oss?

– Han tar dig från Italien till Sverige.

Är det garanterat?

– 100 procent. Det är inte farligt där.

– Den där mannen är en av oss.

När jag frågar honom om han kan sänka priset betonar han att det kostar 6 000 dollar. Och sedan extra för transporten från Italien till Sverige

– Från Italien till Sverige handlar det bara om 800 euro, (motsvarande 7 600 kronor).

Okej, det är bara så mycket. Åker vi landsväg eller flyg?

– Landsväg.

Är det säkert? Kommer vi till Sverige?

– Ni åker i grupp.

Har fler åkt till Sverige?

– Alla, säger Abu Omar.

Han hävdar att ett tiotal av de mest kända flyktingsmugglarna i Turkiet nyss möttes för att diskutera hur man ska samordna flyktingsmugglingen.

– Vid min systers heder - hade du kommit hit för tio dagar sedan hade jag kunnat ge dig rabatt. I förrgår satt vi alla tio här i möte. Det har blivit kaotiskt senaste tiden. Det kommer in okänt folk i verksamheten. Folk som vi inte vet var de kommer från. Ingen vet i vilket skick båtarna de fixar är. De förstör marknaden. Snorungar, snorungar.

Han erbjuder alla möjliga lösningar för att jag och min familj ska få komma till Sverige på ett bekvämt sätt. Det låter som en kryssning. Vi ska enligt honom åka med en stor båt från Mersin till Italien. Resan tar fem dagar. Kaptenen har en satellittelefon som jag kan använda precis när jag vill, lovar han.

– Vill du ringa mig från båten är det bara att be besättningen om det. De ringer upp mig och vi pratar, påstår han.

Han hävdar att kaptenen, när vi kommer fram till Italiens kust, ringer till Röda korset och att det därefter bara är att gå i land.

– Jag har en person där som kan hjälpa dig vidare till Sverige. Du får hans telefonnummer och du ringer honom. Vill du inte det, är det bara att åka raka vägen till flygplatsen, köp en enkel biljett och vidare till Sverige, säger Abo Omar.

Men, vad ska jag säga till dem i Sverige?

– Inga problem. Du kommer fram och säger att ”I'm logistic”. Du pratar engelska eller hur, undrar Abo Omar, som hävdar att han kan nästan alla världsspråk. Nu menar han refugee, flykting.

Jag säger till Abo Omar att jag är orolig för resan. Det är vinter och havsstormarna skrämmer mig. Jag vill inte förlora min familj. Jag frågar om vi inte kan ta flyget från Istanbul till Sverige i stället. Det går, men det skulle i så fall kosta oss 13 000 euro, eller drygt 120 000 kronor, per person.

– Det kostar mycket. Ni ansöker om visum till Belgien som vanligt. Jag har en person som jobbar på den belgiska ambassaden i Istanbul. Han fixar visum.

Abo Omar betonar att den lösningen är mycket dyr. Han försäkrar att båtresan inte är svår eller farlig.

Han påstår att han nyligen skickade sin egen bror med en av båtarna bara för att se hur resan är och hur folk behandlas i Italien.

– Mina båtar har aldrig råkat ut för allvarliga incidenter. Hur skulle båten kunna sjunka? Den måste krocka med något i så fall. Visst, ibland har det varit små problem, till exempel oljeläckage från motorn eller något liknande. Det fixar man direkt, påstår han.

Jag vet att Abo Omar ljuger. Jag har pratat med hans offer. Han ljuger om båten och om att han tänker på min säkerhet. Han är bara intresserad av att få betalningen, 126 500 dollar, nästan 900 000 kronor, för 23 personer.

Han säger att han vill ha allt kontant så fort vi kliver på minibussen som tar er oss från hotellet i Mersin till båten.

Två bilar, en bakom och en framför minibussen följer med oss, påstår han. Själv följer han inte med.

– Vi mutar turkarna för att de ska öppna en säker korridor åt oss. Bara en liten sträcka från hotellet till båten kostar oss 100 000 dollar (780 000 kronor) i mutor.

Nu föreslår han en kompromiss. Han säger att jag kan betala halva summan direkt till honom och resten till ett försäkringskontor i Mersin.

– Händer det något eller skickas ni tillbaka är dina pengar i säkert förvar. De ligger i en sluten påse som jag inte öppnar förrän ni är framme i Italien. Skickas ni tillbaka får du alla dina pengar, lovar Abo Omar.

– Han uppmanar mig att agera omedelbart för att hämta min familj.

– Inom 15 dagar är det möjligt att åka. Annars måste ni vänta till slutet av januari.

Han säger:

– Ni tar ingenting mer er. Det finns obegränsat med mat på båten. Filtar, flytvästar och allt man behöver.

Samma tomma löften som jag vet att han gett till andra flyktingar före mig.

Okej. Hur ska vi betala dig? Kontanter eller?

– Jag föredrar kontanter.

Det är mycket pengar de måste ta med sig i så fall. Bli de inte stoppade av turkarna här?

– Vilka?

Turkarna.

– Jag knullar stora och små av dem.

De frågar inte om sånt?

– Jag är maffia här. Vi är den riktiga maffian här, säger Abo Omar.

Två dagar efter Expressens möte med Abo Omar slog turkisk polis till mot flykting- smugglarna i Mersin.

Efter det har det varit omöjligt att nå Abo Omar, när Expressen sökt honom.

Han tros vara på fri fot.

 

Foto: Kassem Hamadé

EXPRESSEN I MORGON:


Möt ettårige Akram Taube – ett av människosmugglaren Abo Omars offer. 

Hans mamma och betalade sitt livs besparingar till Abo Omar. Men familjen kom aldrig fram till Sverige.

Under vapenhot tvingades de hoppa i havet.

I dag sitter de fängslade i Egypten.


Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag