Här avslöjas Mille Markovics bildbluff

Publicerad

Gangstern Mille Markovics påstådda sexbilder på kungen är en bluff.
På internetforumet Flashback publiceras nu bilder som avslöjar att kungen är inklippt i Markovics sexbild.
Bilden på kungen kommer i själva verket från en SVT-intervju gjord 1976 - som ligger på Youtube och som visats i humorduon Filip och Fredriks "100 höjdare".
- Bilderna är identiska, säger en av Sveriges främsta bildanalytiker till Expressen.
Trots bildbeviset vidhöll sent på måndagkvällen Mille Markovic att hans "Kunga"-bild är äkta.

Originalbilden på Kungen som är inklippt i Mille Markovics bluffbild hittades i går av en anonym användare på internetforumet Flashback.
I över ett år har gangstern Mille Markovic hotat det svenska kungahuset med att han har komprometterande bilder på kungen och nakna kvinnor i känsliga situationer.

Enorm uppmärksamhet

Hotet om bildbevis har tillsammans med uppgifterna i skandalboken "Den motvillige monarken" - där Mille Markovic var huvudkällan - gjort att kungen drabbats av den värsta förtroendekrisen i modern historia.
Uppgifterna om de påstådda sexbilderna har fått enorm uppmärksamhet i medierna i Sverige och internationellt.
Expressen kunde i fredags avslöja hur den omtalade sexbilden i verkligheten ser ut, med tre unga kvinnor i förgrunden som har sex i en soffa medan en man som ser ut som en yngre kungen sitter i bakgrunden och tittar på.
Expressen publicerade bilden efter att redaktionens grupp för undersökande journalistik låtit tre internationellt välrenommerade bildanalysföretag, två brittiska och ett svenskt, granska bilden.

Flera detaljer

De hade oberoende av varandra kommit till samma slutasts: Bilden var manipulerad.
Bildanalysexperterna radade upp en lång rad detaljer som tydde på att bilden manipulerats grovt och att kungen klippts in.
Bland annat stämde inte ljus och skuggor i kungens ansikte, ansiktet var skarpare och ljusare än omkringliggande detaljer på bilden och det fanns spår av ett rektangulärt område runt kungens huvud som antydde att huvudet klippts in från en annan film eller stillbild.
– Bilden i fråga har utsatts för en omfattande manipulation. I vissa fall har innehållet dolts, och i andra kan det ha ändrats. Det är min uppfattning att en manlig person på elektronisk väg kan ha "klistrats" in i scenen, konstaterade Andrew Philip Laws, specialist på bildanalys vid LGC Forensics i ST Neots.
I lördags publicerade Expressen dessutom en intervju med ett vittne som hade sett originalversionen av den film som Mille Markovic påstår att sexbilden med kungen är hämtad ur.

Vittne: Kungen var inte med

Vittnet redogjorde detaljerat för vilka personer som fanns med på filmen och slog fast att kungen inte funnits med i originalfilmen.
En närstudie av kungens ansikte på sexbilden som Expressen publicerade visade också att bilden på kungen omöjligen kunde vara tagen 1991, som Mille Markovic hävdat i flera intervjuer. Kungens ansikte såg snarare ut att vara hämtat från 1970- eller tidigt 1980-tal.
Den som nu hittat originalfilen på kungen - som finns på Youtube i humorduon Filip och Fredriks programserie "100 höjdare" - är en anonym medlem på nätverket Flashback.

Jämfördes punkt för punkt

Strax efter klockan fem i går eftermiddag lade han ut bilden och jämförde den där på punkt för punkt med bilden som Expressen avslöjat.
Den stämmer, som den anonyme postaren konstaterar, i alla detaljer, ansiktsuttryck, ögon, näsa, mun, leendet, hårfästet, skrattvecket på kungens vänstra kind och vinkeln som ljuset kommer från.
Bilden på kungen är utklippt ur intervjufilmen vid exakt två minuter och sju sekunder. Kungen skrattar till när Silvia pratar om hur svårt det är att lära sig svenska, men konstaterar att hon ju har kungen som lärare.
Expressen fick sent i går kväll tag på Mille Markovic och avslöjade för honom att bluffen nu är slutgiltigt avslöjad. Men trots bildbeviset vidhåller han fortfarande att bilden är äkta.
– Jag vet att kungen var på den plats som filmen togs. Det garanterar jag och det kommer att synas i filmen på min sajt, säger Mille Markovic.

"Ser väldigt ung ut"

När Expressen visar bilden för Deanne Rauscher, författare till både skandalboken "Den motvillige monarken" och till Mille Markovic kommande bok, säger hon:
- Jag kan inte bedöma om det är ett fotomontage. Det enda jag kan säga är att jag tycker att kungen ser väldigt ung ut på bilderna.
Men påverkar inte detta din tidigare bok "Den motvillige monarken". Mille Markovic var ju er huvudkälla?
- Mille Markovic är inte bokens enda källa. Jag tvekar inte en sekund på vad våra övriga källor säger om vad kungen har varit med om och vad han gjort.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag