Pressad. Flera former av oegentligheter hos Försäkringskassan har under de senaste månaderna uppdagats. Något som också bekräftas i internrevisionen. Generaldirektör Dan Eliasson har en del att tänka på. Foto: Olle Sporrong
Pressad. Flera former av oegentligheter hos Försäkringskassan har under de senaste månaderna uppdagats. Något som också bekräftas i internrevisionen. Generaldirektör Dan Eliasson har en del att tänka på. Foto: Olle Sporrong

Här avslöjas f-kassan i mycket kritisk rapport

Publicerad

Försäkringskassan lägger en halv miljard kronor på privata konsulter varje år - och pengarna betalas ofta ut utan kontroll.

En mycket kritisk internrapport avslöjar dubbelbetalningar, brott mot upphandlingslagen och tvivelaktiga fakturor.

- Nu måste ledningen sätta ned foten, säger revisionschefen Lina Gidlöf.

Försäkringskassan är konsultbranschens drömkund. Mellan 2010 och 2013 steg myndighetens årliga utbetalningar till privata underleverantörer från 426 till 471 miljoner kronor.

Expressen har tidigare avslöjat att PR-byrån Prime och managementbolaget Valcon fått tiotals miljoner kronor - och att nyttan av tjänsterna ifrågasatts.

Kritik på alla punkter

På punkt efter punkt riktar internrevisorerna nu allvarlig kritik. Revisionsrapporten, som rör både 2013 och 2014, har ännu inte offentliggjorts men Expressen har tagit del av innehållet.

- Situationen är inte tillfredsställande. Försäkringskassan måste hushålla väl med statens medel. Det här är en av våra mer kritiska rapporter, säger revisionschefen Lina Gidlöf.

Förutom övergripande kritik av att inköpen sker utan långsiktigt strategi nämns en mängd konkreta fel:

Chefer har struntat i upphandlingslagen och köpt in tjänster utan konkurrens.

Pengar har betalats ut trots att fakturorna inte visar vad som levererats.

Traktamenten, resor och restid har ersatts två gånger.

Bokföring av räkenskaper har inte skett i enlighet med god redovisningssed.

Konsulter har suttit på dubbla stolar och godkänt fakturor från det egna bolaget.

Årliga mångmiljonbelopp utbetalas till konsulter som borde ha anställts till betydligt lägre kostnad.

- Det finns brister i styrningen inom flera områden som rör konsultanvändande. Nu måste ledningen sätta ned foten och ta fram en strategi, säger Lina Gidlöf.

Hon och hennes kolleger har granskat konsulträkningarna utifrån tio kriterier. För sju av dessa kriterier blir slutsatsen att Försäkringskassan är utsatt för "hög risk".

När det gäller inköp som skett i strid med upphandlingslagen kan Konkurrensverket komma att kopplas in. En följd kan då bli att upphandlingar måste rivas upp och göras om.

Mer oklart är vad som kommer att hända i de fall där konsulter fått för mycket betalt. Lina Gidlöf säger att det nu är ledningens ansvar att rätta till felen.

Miljoner har flödat ut

Rapporten pekar även på det faktum att vissa konsulter blivit oumbärliga för myndigheten och fakturerar i storleksordningen 1 500 kronor i timmen. Dag efter dag, månad efter månad, år efter år.

I ett fall har sammanlagt tolv miljoner kronor betalats till en enda person sedan 2010. Enligt revisorerna vore det bättre om dessa personer anställts.

- Man kan konstatera att de är några av myndighetens bäst betalda, säger Lina Gidlöf.

Ekonomidirektör Sture Hjalmarsson och övriga ledningen tog i fredags emot rapporten.

- Är det så att vi har gjort fel får vi rätta till det enligt de regler som gäller, säger han till Expressen.

Hur kan det ha blivit så här?

- Någon särskild förklaring finns nog inte. Det är ju inte bra med brister, det tycker inte jag heller. Däremot är det väldigt bra att det finns en internrevision, säger Sture Hjalmarsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida