Här är Twitters förändringar

Publicerad



Twitter byter utseende. Med start idag rullar den populära mikrobloggen ut förändringen som ska få fler att använda sajten. Och hjälpa Twitter hitta en affärsmodell.
Twitter är redan en av världens största sajter och mest välanvända tjänster. Dess styrka har varit dess enkelhet. 140 tecken, rakt upp och ner. Vill man bifoga en bild eller video får man tränga in en länk och finna sig i att skriva på ett reducerat antal tecken. Samtidigt har Twitter varit öppet för att andra aktörer kan bygga vidare på deras tjänst. Genom externa företag har det skapats iphoneappar, program eller bildfunktioner som har gjort det enklare att twittra.
Men det har också inneburit att färre har besökt Twitter.com. Det är det problemet Twitter nu försöker komma åt.

Behöver inte lämna sidan

Twitters uppdatering är till utseende och funktion likt de program och applikationer som redan skapats av tredjepartsleverantörer. Nya Twitter.com får två breda spalter och du behöver du aldrig lämna sidan, eller ens ladda om den. Med bara ett musklick kan du se länkade youtubeklipp, bilder eller dialoger mellan två användare direkt på sajten.
Det är så klart en naturlig utveckling. Men för en sajt som fortfarande har stora problem med sin drift är det lätt känna att se det som ett försök att sminka en gris. Kommer sajten att gå ner ännu oftare när teknisk personal behöver dela uppmärksamheten med fräcka funktioner? Varför kunde inte externa leverantörer få fortsäta utveckla nya funktioner?

Söker affärsmodell

Svaret ligger antagligen i affären. Twitter har, trots sin storlek på marknaden, ännu inte hittat något hållbart sätt att tjäna pengar. Och när man nu agerar för att allt fler ska välja att twittra från Twitter.com hintar man om vad man kommer att presentera här näst: En affärsmodell.
Den presentationen kommer att bli betydligt mer spännande. Och kanske också banbrytande.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag