Här är Samsungs
framtidskylskåp

Publicerad

LAS VEGAS. Det är det mest ambitiösa uppkopplade kylskåpet någonsin – och det är en av CES-mässans stora snackisar just nu.

Just det – ett kylskåp.

– Möjligheterna är oändliga, sa Samsungs vice president John Herrington under företagets presskonferens under tisdagen.

En gång i tiden var kylskåpet en plats för påminnelser, bilder på familjen och vykort.

Men sedan inbyggnadskylskåpen intåg har det förändrats.

Det är det sentimentala säljknepet Samsung levererar för sitt nya superkylskåp under CES-mässan i Las Vegas.

För bakom John Herrington under den fullsatta presskonferensen stod nämligen ett kylskåp med en 21,5 tum stor skärm, med en bild på en familj.

Men kylskåpet visade sig vara så mycket mer.

Skärmen är tänkt att vara kökets centrum – därav namnet ”family hub” – och innehåller därför en kalender, en interaktiv inköpslista och tv-underhållning från hemmets smarta tv.

Kamera ser vad som fattas

Vad mer; Jo, på insidan av kylskåpets dörr sitter kameror som gör att du när som helst (förslagsvis i matbutiken) kan titta in i kylen och se vad som fattas, eller inte fattas.

I USA har Samsung dessutom gått ihop med Mastercard och två shoppingsajter för att familjer med kylskåpet ska kunna bygga på en inköpslista efter hand och sedan, när man nu känner att det är dags, klicka på ”köp” och lägga en beställning för hemleverans.

Kylskåpet är tänkt att nå även den svenska marknaden i höst, och det är förstås helt rimligt att diverse matkassar i Sverige kommer att gå att inkorporera i mjukvaran, om viljan finns.

Priset är än så länge inte känt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag