"Hur tänkte ni här egentligen?! Detta är väldigt skammande och skuldbeläggande, för att inte tala om helt verklighetsfrånvänt". Så reagerade Ylva-Li Larsson efter att ha fått sjukhuskaféets kvitto. Foto: Ylva-Li Larsson
"Hur tänkte ni här egentligen?! Detta är väldigt skammande och skuldbeläggande, för att inte tala om helt verklighetsfrånvänt". Så reagerade Ylva-Li Larsson efter att ha fått sjukhuskaféets kvitto. Foto: Ylva-Li Larsson

Här är kafékvittot som fick människor att rasa

Publicerad

"Du kan sluta skylla på din barndom, partner, jobb, ekonomi, vädret... Det är bara du, ingen annan, som ansvarar för de beslut och vägval du tar i livet!"

Ett sjukhuskafé i Umeå har stött på kritik efter att ha kompletterat sina kvitton med "visdomsord".

"Så jävla kränkande", var en av reaktionerna.

– Jag blev arg. Personen i kassan lät så nöjd när hen ville att jag skulle läsa citatet som stod där, säger Ylva-Li Larsson, en av kaféets kunder.

"Ha en trevlig dag" och "välkommen åter" är standardfraser på kvitton.

Men ett kafe vid Norrlands universitetssjukhus Umeå valde att komplettera sina kvitton med budskapet att människor måste sluta skylla sina problem i livet på andra.

"Du kan sluta skylla på din barndom, partner, jobb, ekonomi, vädret... Det är bara du, ingen annan, som ansvarar för de beslut och vägval du tar i livet!" gick att läsa på kvittot.

Ylva-Li Larsson, från Umeå, var en av de kunder som fick kvittot i sin hand.

Och hon reagerade direkt.

Ylva-Li Larsson kontaktade kaféet via Facebook.Foto: Privat

– Jag blev arg. Personen i kassan lät så nöjd när hen ville att jag skulle läsa citatet som stod där, jag förstår verkligen inte varför. Jag påpekade att jag inte alls tyckte det var bra innan jag gick. Sedan läste jag det igen och ju mer jag tänkte på vad som faktiskt stod ju mer upprörd blev jag, säger Ylva-Li.

Efteråt publicerade hon en bild på kvittot på kaféets Facebooksida.

"Hur tänkte ni här egentligen?! Detta är väldigt skammande och skuldbeläggande, för att inte tala om helt verklighetsfrånvänt", skrev hon i inlägget.

"Uppriktigt ledsna och kränkta"

Det var många som reagerade på kaféets kvitto.

"Så jävla kränkande och triggade att skriva in sånt här", skrev en person i kommentarsfältet.

"Hoppas verkligen du fattar att människor blir uppriktigt ledsna och kränkta av detta. Om jag hade fått bestämma själv över mitt liv så hade jag sett till att inte drabbas av depression, ångest, ADHD, kronisk smärta", skrev en annan.

Att kaféet är inhyst i ett sjukhus gör det hela ännu värre, menar Ylva-Li.

– Ja, det är ju inte en okej grej att trycka in i ansiktet på någon oavsett plats men det känns som att det blir extra fel på sjukhus och liknande platser. De menar att alla, genom egna val, har makten över sina liv och att en inte har "något att skylla på" och skambelägger och skuldbelägger genom att skriva det. Det går inte alls ihop med att sjukhus ska vara en trygg plats för alla.

Kaféägaren står för budskapet

Efter att Ylva-Li uppmärksammat kvittot valde kaféet att byta ut det.

"Att fela är mänskligt och vi har alla olika livserfarenheter. Vi ber så hemskt mkt om ursäkt för veckans tidigare citat", löd det nya kvittot.

Kvittot som först ersatte den kritiserade varianten.Foto: Facebook

– Jag förstår kritiken på ett sätt men jag står ju för det jag skriver på kvittona. Och läser man noga så finns det egentligen inget att ta illa vid sig av, säger kaféägaren, och fortsätter:

– Den här veckan står det "låt julkramen bli årets julklapp". Och det kan man ju också tolka negativt. Tänk på de som inte har någon att krama eller någon att ge en julkram. Så man kan lägga in vilken tolkning som helst på ett kvitto eller vad som helst här i livet.

Men du står för det tidigare budskapet?

– Alla visdomsord utgår från mitt liv så det är väldigt personliga saker, men det är också allmänt hållet. Allmän visdom. Det är bara du som kan välja. Du kan välja att låta någon annan välja åt dig men då är det valet också ditt. Du kan välja att lägga ifrån dig ditt eget ansvar. Och det är ingen skillnad på om man är fattig eller rik.

Men Ylva-Li ger inte mycket för kaféägarens förklaring.

– Citatet på kvittot tyder på att personen som skrivit förmodligen har åkt på en räkmacka genom livet och absolut inte fått kämpa år ut och år in med något, utan är fullt frisk och normfungerande.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida