Foto: Stefan Söderström
 Foto: Stefan Söderström

Här är Juholts nya krissiffror

Publicerad
Uppdaterad
Stödet för Håkan Juholt har halverats efter hyresskandalen.
Förtroendet är nu historiskt lågt.
- Det är en av de absolut lägsta siffror som noterats för en S-ledare, säger Nicklas Källebring, opinionsanalytiker på Synovate, till Dagens Nyheter.
En opinionsundersökning från Synovate som Dagens Nyheter beställt visar att Håkan Juholts förtroende har halverats efter hyresskandalen.
Hälften av deltagarna i undersökningen tillfrågades innan skandalen avslöjades i fredags, och hälften efteråt.
Svaren visar på en enorm skillnad.
Innan skandalen svarade 33 procent att de hade mycket eller ganska stort förtroende för Håkan Juholt - efter skandalen var det bara 16.
- Det är hur signifikant som helst. För Juholt är det hyresaffären som slår igenom. Det är en av de absolut lägsta siffror som noterats för en S-ledare, säger Nicklas Källebring, opinionsanalytiker på Synovate, till Dagens Nyheter.

"Svårt att bli vallokomotiv"

De egna väljarna är något mindre negativa. Enligt Nicklas Källebring kan det hjälpa honom att sitta kvar - men gör det svårt att vinna nästa val
- Jag har väldigt svårt att se hur Håkan Juholt från dessa låga förtroendesiffror ska kunna kommunicera S-politik som kan vinna över de borgerliga väljare man behöver för att lyckas 2014, säger han till Dagens Nyheter.
Historien talar dessutom mot en revansch för den skadeskjutna S-ledaren.
- Alla tidigare affärer har visat hur oerhört svårt det är för en partiledare som hamnat i den här typen av kriser att återvinna förtroendet för sig själva och sedan lyckas bli vallokomotiv. Jag kan inte se något sådant exempel i modern tid, säger Källebring till Dagens Nyheter.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag