Nicholas Wig åkte dit – efter att ha loggat in på Facebook från husägarens dator. Foto: Privat/Facebook
Nicholas Wig åkte dit – efter att ha loggat in på Facebook från husägarens dator. Foto: Privat/Facebook

Här är inbrottstjuvens otroliga Facebook-fail

Publicerad

Snabbt in – snabbt ut torde vara en regel för inbrottstjuvar.

Men för inbrottstjuven Nicholas Wig, 26, var det även viktigt att kolla Facebook på husägaren dator.

Ett problem bara: Han glömde att logga ut – vilket blev hans fall.

Det finns dumma tjuvar.

Och så finns det väldigt, väldigt dumma tjuvar.

26-årige Nicholas Wig tillhör definitivt den sistnämnda kategorin.

Wig gjorde inbrott i ett hem i Saint Paul, i amerikanska delstaten Minnesota, den 19 juni. Med sig fick han  kontanter, kreditkort och en klocka.

Men Wig nöjde sig inte med sitt byte.

Nicholas Wigs Facebooksida.Foto: Faksimil: CBS
Glömde logga ut

När han befann sig i bostaden passade han även på att kolla sin Facebook på husägarens dator. Och det var då han gjorde det stora misstaget: Han glömde att logga ut. Utöver det glömde Wig även ett par jeans, ett skärp och ett par skor i bostaden.

När husägaren, James Wood, kom hem fattade han snabbt misstankar om att någon befunnit sig i hans hem.

Senare upptäckte han även Wigs fatala Facebookmisstag, varpå han delade en bild på den misstänkte tjuven och bad allmänheten om tips.

James Wood.Foto: Faksimil: CBS
Greps av polisen

En av de första att höra av sig?

Nicholas Wig själv.

"Du glömde ett par saker i mitt hus i går kväll, hur kan jag ge dem tillbaka till dig?" frågade Wood då, enligt Daily Mail.

Wig återvände – otroligt nog – till huset dagen efter för att hämta sina saker. Då blev han även gripen av polisen. Vid gripandet hade han mycket riktigt Woods klocka runt armen.

– Världens dummaste brottsling, konstaterar husägaren James Wood i ett nyhetsinslag i tv-kanalen CBS.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag