Foto: Roger Vikström
 Foto: Roger Vikström

Här är fiket som
förbjuder barn

Publicerad

Nelly's Café på Kungsholmen i Stockholm har tröttnat på störande barn - och inför barnförbud i lokalerna.

Nu ska ägarna träffa Diskriminerings- ombudsmannen för att reda ut om åtgärden bryter mot reglerna.

- Folk måste få upp ögonen för att det inte kan fortsätta på det här sättet, säger fikets talesperson Josef Shamon.

Förra lördagen satte fiket och lunchrestaurangen Nelly's upp en skylt med det tydliga budskapet: "För allas trevnad råder barnförbud i lokalen".

Brände sin hand

Lokaltidningen Vårt Kungsholmen var först att uppmärksamma förbudet och anledningen till förbudet är att fiket nu har tröttnat på att barn springer runt och välter stolar och bord i lokalerna utan att föräldrarna har koll på dem.

- En kollega brände sin hand med varmt kaffe när han försökte värja sig för ett springande barn, säger Josef Shamon.

Han menar att fiket inte kan ta ansvar för barnens säkerhet om de till exempel skulle ramla från en stol - och alltför många barnvagnar i lokalen utgör problem om lokalerna måste utrymmas.

- Vissa har till och med bytt blöja i sofforna och det är inte okej när andra sitter och äter, säger Josef Shamon.

DO: "Det är inte okej"

Barnförbudet gäller upp till åldrarna fem eller sex år.

- Vi tycker att det är jättetråkigt. Jag har själv en dotter och vi har haft många kunder med barn som har skött sig. Men vi är ett lunchcafé och vi serverar mat och folk vill ha det lite lugnt.

- Vi visste om att det skulle skapa debatt, men det var en nödvändig åtgärd. Folk måste få upp ögonen för att det inte kan fortsätta på det här sättet, folk måste ha koll på sina barn.

Per Holfve, jurist på Diskrimineringsombudsmannen, (DO), säger till Vårt Kungsholmen att barnförbudet kan leda till diskriminering. Sedan den 1 januari i år gäller ett utökat förbud för åldersdiskriminering och att hänvisa till kommersiella skäl är inte godtagbart, skriver tidningen.

- Men det är inte ett berättigat syfte att barnen påstås störa kunderna, det är inte okej. Beter sig barnet förskräckligt och stör gäster och personal säger man till föräldrarna, säger Per Holfve till Vårt Kungsholmen.

I dag ska Nelly's prata med DO för att reda ut om barnförbudet är ett fall av diskriminering - inför mötet har fiket tagit ned skylten.

- Men vi står fast vid det och tänker inte ändra oss, säger Josef Shamon.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida