Kund. Försäkringskassans kommunikationschef Jonas Lindgren, som sa upp sig i veckan, anlitade Prime PR:s tjänster för miljonbelopp. Foto: Torbjörn Larsson
Kund. Försäkringskassans kommunikationschef Jonas Lindgren, som sa upp sig i veckan, anlitade Prime PR:s tjänster för miljonbelopp.  Foto: Torbjörn Larsson

Här är F-kassans miljoner till PR-byrån

Publicerad

Försäkringskassan har betalat 38,6 skattemiljoner för att anlita Prime PR:s konsulter.

En av uppgifterna: Uppdatera Facebook för 18 750 kronor.

- Jag förutsätter att det är väl använda pengar, säger Catharina Byström, biträdande kommunikationschef på Försäkringskassan.

I september 2012 tecknade Försäkringskassan avtal med kommunikationsbyrån Prime PR.

Hittills har myndigheten varit en kassako för byrån som förra året omsatte 176 miljoner kronor.

Försäkringskassan har sedan 2012 fakturerats nästan 38,6 miljoner kronor, inklusive moms, av PR-byrån, enligt Försäkringskassans presschef Helena Kilström Esscher.

Många skattemiljoner har gått till "strategiskt stöd och rådgivning", visar fakturorna som Expressen tagit del av.

I januari och februari beställde den nyss avgångne kommunikationschefen Jonas Lindgren strategiskt stöd och rådgivning för 1 375 000 kronor från PR-byrån Prime. Han har även flitigt anlitat byråns vd och koncernchef, Markus Gustafsson, för strategiskt stöd och rådgivning. Mellan februari och juli 2013 fakturerade Gustafsson 262 500 kronor i månaden, totalt 1 593 000 kronor, för sina råd.

- I avtalet står att den här typen av strategisk rådgivning är till kommunikationsdirektören. Hur han använt den kan jag inte svara på. Rent generellt handlar strategiskt stöd om långsiktig planering och strategier, säger Catharina Byström, biträdande kommunikationschef på myndigheten.

Uppdaterade Facebook

Andra konsultkostnader omfattar Facebook-uppdateringar. En gäller bild- och textsättning av Försäkringskassans Facebook, till en kostnad av 18 750 kronor. En annan faktura på 72 500 kronor, med fakturadatum november 2013, beskriver kortfattat kommunikationstjänster kring fars dag och Facebook.

Följande uppdatering finns på myndighetens Facebook-sida den 1 november 2013:

"Hej! Fars dag har firats i Sverige i över 80 år. Nu vill vi veta vad dagens pappor önskar sig på Fars dag! Rösta på din favoritönskning här."

52 personer har gillat uppdateringen.

Motiveringen: Många kunder

Konsultkostnaderna motiveras med förklaringen att myndigheten har väldigt många kundkontakter.

- Det är 3,5 miljoner medborgare som har kontakt med oss per år. Det är en väldigt stor myndighet som berör många medborgare, så man kanske ska se det i det perspektivet också, säger Catharina Byström.

Primes presschef Charlie Stjernberg säger att byrån vann upphandlingen innan kommunikationschefen Jonas Lindgren började sin tjänst.

- Jag kan inte svara på hur det kommer att påverka oss, säger Stjernberg om att Lindgren i veckan sade upp sig efter Expressens avslöjande att han anställt sin flickvän på en chefsposition.

- Men normalt sett när en organisation har genomgått en turbulent tid där man har fått stor publicitet, kan man behöva satsa mer på kommunikation, säger han.

Två inhyrda konsulter

Försäkringskassan har runt 45 anställda som arbetar med myndighetens kommunikation. Trots det har myndigheten för tillfället två konsulter som är inhyrda från Prime och arbetar fysiskt på myndigheten. Enligt Catharina Byström har konsulterna fyllt ut tomma vakanser.

Britta Leijon, ordförande i Fackförbundet ST:

- Det låter märkligt och känns som ännu en sak som Försäkringskassan borde ta tag i.

HR-chefen Lars-Åke Brattlund:

- Det är inga konstigheter. Vi tyckte att det var en bra lösning under en tid.

Kommer det här att utvecklas?

- Nej, det tror jag inte.

 

FOTNOT:
Försäkringskassan vill efter Expressens publicering förtydliga att myndigheten har 33 miljoner kundkontakter per år och att den strategiska rådgivningen som omnämns i texten även är till Försäkringskassans ledning.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag