Niklas Jakobsen har startat Nanoblogg.se - bloggen där du skrivet ett enda ord. Foto: BILDEN ÄR ETT MONTAGE
Niklas Jakobsen har startat Nanoblogg.se - bloggen där du skrivet ett enda ord. Foto: BILDEN ÄR ETT MONTAGE

Här är den nya bloggtrenden - ett ord räcker

Publicerad
Nya trenden: nanoblogga.
Du skriver bara ett enda ord.
- Det gäller nog att släppa sargen när det gäller SAOL och dess ord - att nanoblogga är språkkreativitet, säger Niklas Jakobsen som startat Nanoblogg.se som nu växer snabbt.
För bara en vecka sedan slog Dagens Nyheter fast i en rubrik: "Glöm långbloggen – en mening räcker". Då handlade det om Yahoo-ägda Twitter.com och svenska Bloggy.se som Jonas Leijon driver. Där ska man  skriva cirka 140 tecken och genom att följa kompisars, kollegors, politiska partiers och nyhetsmediers flöden är man hela tiden uppdaterad.
Nu kommer Nanoblogg.se som skapats av 31-årige Niklas Jakobsen i Stockholm.

"Känns svårare än det är"

Han arbetar som webbstrateg på Rädda barnen, har ett eget företag inom webbutveckling – och nu växer hans senaste idé snabbt. Medlemmarna strömmar till.
Varför ska man nanoblogga?
– För att se hur enkelt det kan vara att göra sig förstådd med bara ett 
ord. Det känns nog svårare än vad det är.
Hur skiljer sig nanobloggen från "långbloggen"?
– Att nanoblogga är prestigelöst, du behöver inte fundera i en timme  över hur du ska få till en punch-line i slutet av ditt blogginlägg.  Och det vackra med det svenska språket är ju att du kan sätta ihop många ord och ändå få det förståeligt. Vi kan se det som språkutveckling! Och sen får ju särskrivarna sig en utmaning.
Ditt råd till nanobloggare som får skrivkramp inför att bara formulera sig med ett ord?
– Kommentera andras nanobloggar, då kan du använda flera ord. Och det kan vara en trigger för att komma igång. Annars kan du ju posta "skrivkramp"och se vad du får för kommentarer på det.

"Ville testa något nytt"

Hur fick du denna idé?
— Eftersom jag både bloggar och mikrobloggar och tycker mycket om det, så ville jag testa någonting nytt. Och när jag bestämde mig för att lära mig koda lite bättre så kom jag på att jag ville bygga en ny typ av bloggtjänst. Men jag ville inte bygga en mikroblogg, för jag tycker de som finns är bra. Och en ny "långblogg" finns det inga behov av. Så då fick det bli en nanoblogg.
Niklas Jakobsen äger Nanoblogg.se själv. Han kodar, designar och har kontakt med användarna.
Vilka är de mest efterfrågade funktionerna?
– Sökning vill vi alla ha. Men även kanaler och fler inställningsmöjligheter efterfrågas. Jag har lagt upp en lista med kommande funktioner på http://nanoblogg.se/upcoming.php
När man kan enklare söka efter andra "vänner"?
– En sökfunktion kommer inom kort. Då kommer man kunna söka efter vänner, inlägg och kommentarer. Det kommer även komma en funktion som 
samlar all information som är riktad mot dig. Detta kan vara bra om du varit borta från sidan ett tag och vill få en uppdatering på vad som hänt sen sist. Men du kan redan nu hitta vänner under fliken "Användare".
– När du besöker en annan användares sida kommer det upp en liten ruta som frågar dig om du vill bli kompis med användaren. 

"Använder alla mikrobloggar"

Trycker du på länken så hamnar den användaren under fliken "Vänner", som listar dina vänner och din fanclub.
Kommer det reklam på Nanoblogg.se?
– Jag hade inte tänkt att ha mer annonser på sidan än jag har idag. Det ligger en liten annonsruta längst ner i högerspalten.
Vilka andra mikrobloggar använder du?
— Jag använder alla. Twitter, Jaiku och Bloggy. Jaiku är min favorit, och där har jag varit sen april 2007.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag