Omslagspojke i Dagens Industri.
Omslagspojke i Dagens Industri.

Här är Daniels nya stil

Publicerad
Uppdaterad
Kepsen och jeansjackan är historia.
Här är den nye Daniel Westling - välkammad och proper.
- Han vill förmedla intrycket av att vara målinriktad, säger Ove Haugen, expert på kroppsspråk.
Expressen avslöjade i går att förlovning och bröllop närmar sig med stormsteg för kronprinsessparet Victoria och Daniel. Enligt Expressens källor är rekryteringen av en ny informationschef ett led i förberedelserna. I en bandad intervju som publicerades i gårdagens tidning sa Ann-Christine Jernberg, nuvarande informationschefen: - Så kan man naturligtvis se det. Ett annat led i förberedelserna inför bröllopet är Daniel Westlings förvandling.

Poserar i kostym

I dag publicerar tidningen Dagens Industri en intervju med honom. På två bilder, tagna utomhus, poserar Victorias pojkvän leende - som företagsledare och entreprenör. Han är klädd i kostym och slips. - Han gör som Mette-Marit i Norge. Daniel Westling är en man av folket som anpassar sig till ett liv inom hovet, säger Ove Haugen, artist och ståuppkomiker som skrivit mycket om människors kroppsspråk. En av landets främsta varumärkesexperter, Frans Melin, ekonomie doktor i varumärkesstrategi vid Lunds universitet, konstaterar att Daniel Westling genomgått en mycket medveten förvandling. - I fallet med Daniel Westling handlar det om att bygga ett personligt varumärke med olika attribut. Först måste man ha en idé om vad man vill stå för och vad man vill spegla, konstaterar Melin.

"Någon har tänkt till"

- Den bild som visats upp tidigare av Daniel var kanske inte den mest optimala. Någon PR-byrå eller någon inom hovförvaltningen har tänkt till. Och nu har bilden av Daniel förändrats utåt.

Flera olika faser

Enligt Frans Melin handlar det om en stor förändring som genomförs i olika faser och på många olika plan. - Det handlar om vilka kläder man har på sig, men också om vilka ställen man uppträder på och hur man gör det, säger Melin.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag