Peter Karlsson köpte en födelsedagspresent till sin sexårige son. I paketet hittade han ett visitkort från en kristen fundamentalistisk organisation. Foto: TOMMY HOLL
Peter Karlsson köpte en födelsedagspresent till sin sexårige son. I paketet hittade han ett visitkort från en kristen fundamentalistisk organisation. Foto: TOMMY HOLL

Han hittade antibög-propaganda i leksaken

Publicerad
Uppdaterad
När Rufus, 6, skulle öppna sin födelsedagspresent ramlade något oväntat ut ur paketet.
Ett visitkort från en antibögorganisation.
- Det verkar helt sjukt, säger pappan Peter Karlsson.
Peter Karlsson var snabb att plocka undan kortet innan sonen hann se det.
– Grabben är ju bara sex år, han vet ju knappt vad homosexuella är. Men om han hade varit tolv kanske han hade gått in på sidan och kollat, säger Peter Karlsson.

Fundamentalister

Avsändaren var AMOSO, avslöjande myter om sexuell orientering, en kristen fundamentalistisk organisation. De ser det som sin uppgift att upplysa föräldrar om vad de kan göra för att förhindra sina barn från att bli homosexuella.
– Det är med all säkerhet inte affärens fel, men de borde få veta att det hänt, säger Peter Karlsson.
Leksaken var köpt på toys’r’us på Backaplan. Försäljningschefen Fritz Dimmlich reagerar kraftigt när han får höra om visitkortet.

Reagerar starkt

– Va!? Jag tvivlar starkt på att det är någon från vår kedja som gjort det här.
I butiken finns flera tusen varor i kartonger. Enda chansen för personalen att se om något lagts i dem är om lådan skadats.
– Jag kommer att kontakta butikschefen, sen kommer vi att gå igenom den avdelning där varan fanns. Det här är inget som jag kommer att se mellan fingrarna på, säger Fritz Dimmlich.
Lisa Jakobsson
Lisa Jakobsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag