"Det viktiga för mig är att jag har ett avtal och det avtalet måste styrelsen känna till. Där är det tydligt vad som ska ske", sa Christer Elmhagen när Expressen mötte honom i natt. Foto: Joel Nilsson
"Det viktiga för mig är att jag har ett avtal och det avtalet måste styrelsen känna till. Där är det tydligt vad som ska ske", sa Christer Elmhagen när Expressen mötte honom i natt. Foto: Joel Nilsson

Han hade två avtal

Publicerad
Uppdaterad
Christer Elmehagen hade dubbla pensionsavtal under de sista åren som vd för AMF.
Nu hävdar styrelsen - med Wanja Lundby-Wedin i spetsen - att man enbart godkänt ett avtal.
Ändå gav man två år i rad klartecken för AMF att betala ut 9,2 miljoner kronor "för mycket" till Elmehagen.
- Jag vet inte vem som har vilselett oss, säger Wanja Lundby-Wedin.
Striden mellan Elmehagen och AMF:s styrelse handlar om ett tilläggsavtal som skrevs i slutet av 2003. Styrelseordförande Göran Tunhammar satte sitt namn på ena sidan, Elmehagen på den andra.
- Det framgår tydligt av avtalet att Elmehagen fick två pensionslösningar som löpte bredvid varandra under hans sista 2,5 år på AMF Pension, säger en insatt källa som har läst tilläggsavtalet.
När styrelsen frågade om miljonutbetalningarna fick man svaret att det var eftersläpningar. I dag hävdar man att styrelsen aldrig fick veta att det handlade om dubbla pensionsavtal.
Men all information om detta finns i årsredovisningarna för 2006, 2007 och 2008.
Man kan ju enkelt räkna fram beloppen när man ser årsredovisningarna?
- Jo men vi såg dem och fick svaren att det var för de gamla avtalen som släpade efter. Det får vi inte ihop längre, säger Hans Gidhagen, styrelseledamot i AMF och pensionsexpert på Svenskt näringsliv.
Finns det inget stöd i Elmehagens anställningsavtal för att han skulle få pension enligt både sitt gamla pensionsavtal och det nya?
- Det är det vi diskuterar och tittar på.

Står ju i avtalet

Vad styrelsen i dag hävdar att man aldrig förstod var att dagen efter Elmehagens 60-årsdag startade hans gamla förmånsbaserade avtal om.
- Obegripligt. Det står ju i Elmehagens tilläggsavtal, säger en källa som sett avtalet.
Enligt SvD rundade Göran Tunhammar och Erland Olauson de andra i styrelsen när man slöt det nya pensionsavtalet. Det visar ett internet styrelseprotokoll från mars 2004, uppger tidningen. Tunhammar ska också ha vägrat svara på frågor om uppgörelsen. I dag minns han inte om han fick några.
- Det är faktiskt drygt fem år sedan nu, säger han till SvD.
Erland Olauson däremot minns att frågor ställdes - men inte vem som svarade.
- Jag minns inte vem som gav svaren men styrelseordförande var där och verkställande direktör, säger han till Expressen.
Det var någon av dem?
- Ja det måste det ha varit.

Känner sig vilseledd

Wanja Lundby-Wedin lägger delvis skulden på Olauson, eftersom det är av honom hon fått informationen kring pensionen.
Hon känner sig fortfarande vilseledd.
- Därmed inte sagt att just en viss person har lurat mig.
SVT:s "Aktuellt" frågade i går kväll Elmehagen om han någon gång lämnat oriktiga uppgifter till AMF:s styrelse. Han svarade:
- Jag tror aldrig att jag har lämnat oriktiga uppgifter.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida