Håka Juholt under sitt tal på lördagen. Foto: Martina Huber
Håka Juholt under sitt tal på lördagen. Foto: Martina Huber

Håkan Juholt: Fel på trovärdigheten

Publicerad
Uppdaterad
Det är inte fel på politiken. Det är fel på trovärdigheten.
Så analyserar Håkan Juholt Socialdemokraternas valfiasko och djupa kris.
- 2010 röstades vi bort för att vi inte kunde erbjuda en trovärdig samhällsanalys, sade Juholt i sitt första tal som partiledare.
Klockan 10 på lördagsförmiddagen inledde Håkan Juholt sitt stora installationstal under den pågående S-kongressen. På första raden satt Juholts företrädare Göran Persson, Mona Sahlin och Ingvar Carlsson som fick lyssna till den nya S-ledares vision om framtidens socialdemokrati.

Blickar bakåt

Juholt inledde med att koppla dagens kulturpolitik till nedskärningar och marknadsanpassningar i samhället.
– Ytterst handlar detta om synen på människan och människovärdet. Människan som en del av samhället eller människan som en kund på marknaden. Juholt blickade också bakåt mot när Olof Palme valdes till partiledare i oktober 1969.
– Då sade han: Den senaste tiden har jag ofta ställts inför frågan: på vilka punkter kommer den socialdemokratiska politiken förändras radikalt med en ny partiledare.
– Frågan är fel ställd. Socialdemokraterna är en folkrörelse som aldrig kommer och aldrig har låtits styras av enskilda personer, citerade Juholt Palme.

"Vi är ingen reklambyrå"

Juholt pekade på att partiet inte är ett börsföretag där partiledaren är en börs-vd och medlemmarna aktieägare. Han gav också Moderaterna, som av S-folk pekats ut som en PR-maskin, en känga:
– Vi är ingen reklambyrå, säger Juholt.
När Juholt kom in på hur Socialdemokraterna kommer att förändras underströk han att det inte är fel på politiken eller grunden i socialdemokratin.
–Nu har vi förlorat två val i rad. Svenska folket gav oss inte sitt förtroende. Vi var inte övertygande. Men har vi fått i uppgift i medborgarna att överge vår kungstanke? Jag tror inte det, säger Juholt.

Är skamligt

Men partiet behöver förändras och öka trovärdigheten i budskapet.
– Vi vet hur vår hemläxa ser ut. Steg för steg, förslag för förslag.
– Solidaritet såväl för den som står i solsken som för den som står i ösregn.
Juholt betonade också att kampen mot ojämlikheten är central. Ett exempel är barnfattigdomen.
– Det är ett skamligt att det i vårt land växer fram en omfattande barnfattigdom. Barn som kanske inte kan få lagad mat på kvällen, som kanske inte har råd att följa med på skolresan eller spela med i hockeylaget.

Kraftsamla

Juholt fortsatte sedan att räkna upp de orättvisor och klyftor som växer i samhället. Mest applåder fick Juholt när han återkom till barnfattigdomen:
– Vårt löfte och besked är att vi ska kraftsamla mot barnfattigdomen.
– Barnfattigdomen ska med varje till buds stående medel.
– Barnfattigdomen hör bara hemma i Reinfeldts Sverige men inte i Socialdemokraternas Sverige.

"Medborgarnas företrädare"

Juholt fortsatte sedan till att kritisera den egna bilden av partiet.
– Ibland tror vi att partiet är en facklig organisation för de som är anställda i offentlig sektor, eller en allians mellan kommunalt förtroendevalda och förhoppningsvis snart statsråd som styr över den offentliga förvaltningen. Det är fel. Vi är medborgarnas företrädare, inget annat.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag