Mona Sahlin väckte debatt när hon syntes med en Louis Vuitton-väska för 6 000 kronor. Hennes efterträdare Håkan Juholt väljer en annan väg - han bär piratkopior. OBS! Bilden är ett montage. Foto: Robban Andersson
Mona Sahlin väckte debatt när hon syntes med en Louis Vuitton-väska för 6 000 kronor. Hennes efterträdare Håkan Juholt väljer en annan väg - han bär piratkopior. OBS! Bilden är ett montage.  Foto: Robban Andersson

Håkan Juholt får stark kritik för piratskärpet

Publicerad
Uppdaterad
Håkan Juholt visar stolt upp sitt piratkopierade bälte.
Någon tanke på att piratkopieindustrin är organiserad brottslighet och ofta leder till urusla arbetsvillkor har han inte.
Nu får S-ledaren skarp kritik.
- Han stöder ju indirekt svart ekonomi, säger Per ­Holgersson på tullverket.
Förra S-ledaren Mona Sahlin väckte debatt när hon syntes med en Louis Vuitton-väska för 6 000 kronor. Hennes efterträdare Håkan Juholt väljer en annan väg - han bär piratkopior.
S-ledarens kostymbyxor hålls nämligen upp av ett bälte med loggan från det tyska lyxmärket Hugo Boss. Men någon äkta vara är det inte tal om.
På tullverket, som varje år gör cirka 600 ingripanden som rör förfalskade produkter, reagerar man på Juholts klädval.

Borde köpa svenskt

- Det ser illa ut. Han kan ha köpt det på en semesterresa, men han stöder ju indirekt svart ekonomi, säger Per Holgersson, expert på immateriell rätt och nationell specialist på tullverket.
Lotta Ahlvar är vd på Svenska Moderådet.
- Jag kan starkt rekommendera honom att köpa svenskt. Vi bor och verkar i Sverige. Ska man möblera Rosenbad är det självklart att köpa svensk design till exempel, det är ett lätt vagval, säger hon till Expressen.se:s Rebecka Martikainen.

"Det kan bli problematiskt"

I rapporten "Problembild 2011" konstaterar rikskriminalpolisen att den "illegala handeln med förfalskade varor är den snabbast växande formen av organiserad brottslighet" och tillägger:
"Förhoppningsvis skulle många konsumenter avstå från den billigare varan om de var medvetna om att den är producerad under ofta omänskliga arbetsförhållande - inte sällan av barn - och att vinsterna går direkt till grovt kriminella personer."
Den S-märkte statsvetaren Stig-Björn Ljunggren ifrågasätter också lämpligheten i Juholts bältesval.
- Det kan bli problematiskt, i synnerhet om Sverige driver en linje där man försöker bekämpa det här.

Gav en hundring för bältet

När Expressen träffar Håkan Juholt för att prata om bältet visar han upp det och säger:
- Man går på marknaden utanför hotellet. Det står ett bord och det säljs fina bälten till turister. Då har jag prutat. Vad ger man? Det är alltid för dyrt - en hundring kanske.
Har du tänkt på under vilka villkor sådana produkter ofta produceras?
- Eh... jag är väldigt angelägen om att löntagare såväl i Sverige som andra länder har bra villkor. Jag tycker att det är väldigt viktigt att Kapp-Ahl, Hennes & Mauritz, JC och Ikea redovisar vilka villkor som ­gäller där varor tillverkas. Det tycker jag är viktigt.

Inte reflekterat

Känns det okej att du köpt en fejkprodukt?
- Men alltså... jag säger så här: jag vet inte om den strumpa jag köper, vad priset är på den i förhandlingen som är vid det tillfället... Jag har inte reflekterat över det som en moralisk dimension att jag på semestern för ett antal år sedan köpte mig ett bälte och strumpor.
Du har inte funderat över ­varför det är så billigt?
- Det var inte så billigt så det var väl någon som tjänade pengar på mig där ändå.
Under intervjun försöker Juholts pressekreterare Jenny Engdahl gång på gång avbryta samtalet eftersom S-ledaren behöver skynda i väg. Till slut säger hon att Expressen får "prata kläder" någon annan gång. När Expressen då svarar att det handlar om en fråga som är väldigt viktig för den internationella arbetarrörelsen vänder sig S-ledaren om och säger:
- Ja, det är den.
Per ­Holgersson på tullverket berättar vad som gäller vid import av piratkopierade varor:
- Om du kommer som resenär får du ta in gods till ett värde av 4 300 kronor. Då ska det vara personligt bruk. Om man kommer med exempelvis 200 t-shirts tycker vi dock förmodligen att det är på gränsen till kommersiellt, säger Per Holgersson.
Han fortsätter:
- När varorna kommer med frakt och vi misstänker att det är en kopia stoppar vi partiet och kontaktar rättighetsinnehavaren, som får göra upp med importören. Ofta slutar det med förlikning och godset förstörs.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida