Gävle sjukhus. Foto: Samuel Unéus
Gävle sjukhus. Foto: Samuel Unéus

Hade inte cancer - men behandlades i två år

Publicerad

I två år genomgick kvinnan en krävande cancerbehandling.

Efter två år visade sig diagnosen vara fel. Men då hade behandlingen redan gett kvinnan svåra skador.

– Vi är väldigt ledsna för det här och önskar att vi hade det ogjort, säger Lars-Göran Holtby, chefsläkare på Gävle sjukhus, till Arbetarbladet.

Efter att i mitten av 2000-talet ha genomgått en behandling mot bröstcancer fick kvinnan, som är i 60-årsåldern, ont i ryggen.

En röntgen visade att cancern spridit sig till skelett, lever samt andra inre organ. Strålbehandling och cellgifter sattes in i en behandling som pågick under två år, skriver Arbetarbladet..

Vården gav allvarliga biverkningar. Kvinnan drabbades av grav benskörhet. Hon blev även fumlig och ostadig på händerna. Och vid en undersökning upptäcktes förändringar på lillhjärnan, något som orsakats av cellgifterna.

Hade inte spridit sig

Läkarna började misstänka att något inte stod rätt till. Mycket riktigt visade det sig att cancern aldrig hade spridit sig till skelett och inre organ.

– I dag tar man vävnadsprover för att avgöra om det verkligen är dottertumörer men det gjorde man inte enligt de nationella riktlinjer som fanns då. Man gick på vad röntgenbilderna visade, säger Lars-Göran Holtby, chefsläkare på Gävle sjukhus, till Arbetarbladet.

Sjukhuset har nu gjort en Lex Maria-anmälan till socialstyrelsen.

Kvinnan kommer att få leva resten av sitt liv med de skador som den felaktiga behandlingen orsakade.

– Vi är väldigt ledsna för det här och önskar att vi hade det ogjort, säger Lars-Göran Holtby till Arbetarbladet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag