Sexåriga Hade skickades hem från sjukhuset. Foto: Privat
Sexåriga Hade skickades hem från sjukhuset. Foto: Privat
Mamman Mari kände sig lugn efter besöket hos läkaren då hon fick veta att det inte var nödvändigt med återbesök. Foto: Privat
Mamman Mari kände sig lugn efter besöket hos läkaren då hon fick veta att det inte var nödvändigt med återbesök. Foto: Privat
Fyra dagar senare dog Hade - i lunginflammation. Foto: Privat
Fyra dagar senare dog Hade - i lunginflammation. Foto: Privat

Hade skickades hem av läkare – dog

Publicerad

Sexåriga Hade skickades hem från sjukhuset.

Fyra dagar senare dog han - i lunginflammation.

– Det är svårt att beskriva vad jag känner. Hur packar man ihop hans saker? säger mamma Mari.

I oktober förra året blev sexåriga Hade från Sundsvall sjuk. Han hade feber, kräkningar, hosta, ont i halsen och i benen.

Då valde mamma Mari Sabri Jabbar att ta sin son till vårdcentralen, något som Sundsvalls Tidning rapporterat om.

På vårdcentralen gjorde läkarna bedömningen att Hade var så pass sjuk att han behövde åka med sjuktransport till sjukhuset.

Väl där hade dock febern gått ner och läkarna på sjukhuset gjorde bedömningen att Hade kunde skickas hem igen.

– Jag kände mig ganska lugn då. Läkarna hade lyssnat på Hades hjärta, lungor och tagit prover. De pratade också om att han skulle kunna gå tillbaka till förskolan kommande måndag, säger mamma Mari.

Dog i hemmet

Hon själv pratar arabiska men menar att den telefontolk som fanns tillgänglig var tillräckligt bra för att hon skulle förstå läget.

– Jag fick veta att ett återbesök inte var nödvändigt utan att jag skulle återkomma om pojken inte blivit bättre efter en vecka, säger Mari.

De följande dagarna satt sonen mest stilla i soffan och saknade energi för att leka. Fyra dagar efter sjukhusbesöket dog han i hemmet - av lunginflammation.

– Med facit i hand kan inte läkarna ha gjort en bra undersökning. De måste ha missat något, säger Mari.

Hur ser du på det som har hänt?

– Det är svårt att berätta vad jag känner. Min son kommer vara borta för alltid. Det har varit en jobbig tid. Hur packar man ihop hans saker?

Hon fortsätter:

– Jag har två barn till och så fort någon av dem blir sjuk blir jag så orolig och tänker "kommer ytterligare ett av mina barn dö?".

Lex Maria-anmälan

Sjukhuset har gjort en lex Maria-anmälan – en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg. Sjukhuset är skyldigt att göra det när en patient i samband med sjukvård drabbas av en allvarlig vårdskada.

– Vi själva har också gjort en händelseanalys och inte hittat några direkta misstag i det som har gjorts men vi kan alltid reflektera över det svåra med akuta situationer och en tolk. Där ser vi en risk, säger Rein Florell, ansvarig chef för barn- och ungdomsvården i hela västernorrland.

Florell fortsätter:

– Att ett barn dör i hemmet fyra dagar senare är tragiskt men svårt att förutsäga.

Pojken dog av lunginflammation, är det något man borde ha märkt på sjukhuset fyra dagar tidigare?

– Inte nödvändigtvis. Läkarna har lyssnat på barnet, tagit prover och bedömde det som att barnet hade en vanlig förkylning med besvärlig hosta. Det fanns inga indikationer på en allvarlig infektion. Både en AT-läkare och en specialist har undersökt pojken och gjort bedömningen.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida