Foto: Sakuma Paul
 Foto: Sakuma Paul

Google backar om Street View

Publicerad
Uppdaterad
Expressen.se visade hur Google fotograferar vanliga människor utan deras medgivande.
Nu backar Google och ska börja sudda ut ansikten på folk som blir fotograferade när de minst anar det.
Söktjänsten Google Street View, som visar detaljerade foton från många städer i USA, är sannolikt på väg till Sverige.
Men först kommer en hel justeringar att göras, lovar Google.
Expressen.se har tidigare skrivit om den massiva kritik som företaget fått efter att flera privatpersoner hört av sig och varit skärrade när de sett sitt ansikte på bild.
Exempel i USA visar på när en kvinna solbadar och när en man lämnar en sexbutik.

SKa sudda ut ansikten

Nu backar Google och ska hädanefter sudda ut ansikten på människor, skriver nyhetsbyrån AP.
– Men vi är inte riktigt där än. Som det är nu suddar tjänsten ut även andra saker vilket försvårar för människor att hitta dit de ska, säger Googles talesman Larry Zu.
Han fortsätter:
– Men det är bättre än att ansikten förblir osuddade.

Sverige-vd bemöter kritik

Efter att Expressen berättat om den nya söktjänsten lät vi Sverige-vd:n Stina Honkamaa smaka på sin egen medicin.
Först nu bemöter hon kritiken.
– Vi arbetar nu hårt med att ta fram de tekniska lösningarna för att personer inte ska kunna identifieras, säger hon till bisonblog.blogs.com.
Stina Honkamaa berättar också för bloggen om att Google har lagt till en flaggningsfunktion.
– Om man hittar ett foto som man inte vill ska ligga uppe så kan man meddela oss och så tar vi ner den.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag