Stefan Einhorn gillar Expressen.se:s kampanj "Snälla Sverige". Foto: IBL JUPITER/SCANPIX
Stefan Einhorn gillar Expressen.se:s kampanj "Snälla Sverige". Foto: IBL JUPITER/SCANPIX

Goda gärningar smittar - nu startar Expressen.se snäll-kampanj

Publicerad
Uppdaterad
Allt fler svenskar ägnar sig åt välgörenhet. Och goda gärningar smittar.
Därför startar Expressen.se nu kampanjen Snälla Sverige.
- Undersökningar visar att om du gör en god gärning för en annan människa så ökar chansen att den ska göra en god gärning för dig, säger professor Stefan Einhorn som skrivit boken "Konsten att vara snäll".
Lågkonjunkturen härjar och varslen duggar. Samtidigt kommer positiva nyheter om att allt fler svenskarskänker pengar till välgörenhet och att intresset för volontärarbete ökar. Man ger helt enkelt av sin tid till någon annan.
- Vi ser att intresset ökar hela tiden, framför allt bland unga. 70 procent av de kontakter vi förmedlar är till personer mellan 18 och 35 år, säger Amelie Silfverstolpe, grundare av Volontärbyrån, som förmedlar kontakt mellan volontärer och ideella organisationer på internet.

Vill bidra

Hon tror att många svenskar ser sitt ideella engagemang som en livsstil.
- Man vill bidra och hjälpa andra i samhället, men det handlar också om den egna identiteten. Man vill visa vem man vill vara som person. Våra undersökningar visar att många beskriver att de upplever att de får mer än vad de ger. Att de har roligt samt lär sig om livet och av andra människor.
Så är det nämligen: Goda gärningar sprider sig, menar Stefan Einhorn, professor på Karolinska institutet och författare till boken ”Konsten att vara snäll”.
– Man får en spridningseffekt av en god gärning. Det kan man formulera som att det smittar, säger han.

"Bra initiativ"

Därför startar Expressen.se nu kampanjen Snälla Sverige, där vi kommer att skriva om människor som på olika sätt är just snälla.
Det gillar Stefan Einhorn som svarar enligt eget recept – med beröm.
– Det var ett bra initiativ. Att man lyfter fram det som är gott. All heder åt er, säger Stefan Einhorn.

"Överlevnadsinstinkt"

Enligt honom är spridningen av snällhet sammankopplad med evolutionen. Mänskligheten har helt enkelt tjänat på att behandla sin nästa väl.
– Det är en basal överlevnadsinstinkt. På samma sätt som evolutionen har selekterat fram stora hjärnor som vi kan kommunicera med så har evolutionen selekterat fram förmågan att göra goda gärningar och få goda gärningar i retur. Det gagnar mänsklighetens överlevnad, säger Stefan Einhorn.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag