"Numer finns det många alternativ till äkta päls vilket gör användningen av inhumana metoder mot djur onödig", skriver designern Giorgio Armani i ett pressmeddelande. Foto: Piero Oliosi / POLARIS POLARIS IMAGES
"Numer finns det många alternativ till äkta päls vilket gör användningen av inhumana metoder mot djur onödig", skriver designern Giorgio Armani i ett pressmeddelande. Foto: Piero Oliosi / POLARIS POLARIS IMAGES
Lady Gaga har tidigare blivit kritiserad för att ha burit äkta päls från Armani. Foto: Pacificcoastnews.Com / STELLA PICTURES PACIFICCOASTNEWS.COM
Lady Gaga har tidigare blivit kritiserad för att ha burit äkta päls från Armani. Foto: Pacificcoastnews.Com / STELLA PICTURES PACIFICCOASTNEWS.COM

Giorgio Armanis löfte – slutar att använda päls

Publicerad

Armani slutar att använda päls i sina kläder.

Efter år av lobbying från djurrättsorganisationer har modejätten gett med sig.

"Numer finns det många alternativ till äkta päls vilket gör användningen av inhumana metoder mot djur onödig", skriver designern Giorgio Armani i ett pressmeddelande.

Ingen mer äkta päls.

Det löftet gav Giorgio Armani , 81, under tisdagen, skriver Guardian.

"Numer finns det många alternativ till äkta päls vilket gör användningen av inhumana metoder mot djur onödig", skriver designern Giorgio Armani i ett pressmeddelande.

Det är från och med kollektionen höst/vinter 2016 som Armani helt ska vara fritt från äkta päls. Märkane det gäller är Giorgio Armana, Emporio Armani, AJ Armani Jeans och Armani Casa.

– Det visar att designers göra lyxiga kläder utan att stöda djurplågeri, säger Joh Vinding från Fur Free Alliance.

Modejättarna Hugo Boss, Calvin Klein, Tommy Hilfiger och Ralph Lauren har sedan tidigare slutat använda äkta päls.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida