Angeles Bermudez-Svankvist. Foto: Cornelia Nordström
Angeles Bermudez-Svankvist. Foto: Cornelia Nordström

Generaldirektörens mobilräkning: 311 000

Publicerad

Arbetsförmedlingens generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist har använt datatrafik i mobilen i utlandet till en kostnad av över 280 000 kronor.

Det visar siffror som Expressen har tagit del av. Även Aftonbladet rapporterar om det inträffade.

– Räkningen sträcker sig över en lång period, men det är ändå en chockerande siffra per månad, säger Bermudez-Svankvist till Expressen.se.

Angeles Bermudez-Svankvists mobiltelefonräkning för de senaste 18 månaderna uppgår till totalt 311 000 kronor.

Den största delen, runt 280 000 kronor, beror på datatrafik i utlandet.

– Jag är generaldirektör för arbetsförmedlingen, talesperson för generaldirektörerna i Europa, och president för Wapes, världsorganisationens arbetsförmedlingar, och åker på deras styrelsemöten och på kongressen. När jag åker i väg jobbar jag också med mitt ordinarie generaldirektörsjobb och är tillgänglig via mejl, sms och telefon, säger Bermudez-Svankvist.

Hon säger sig inte känna till att det finns en funktion för att stänga av datatrafik i utlandet.

"En chockerande siffra"

– Jag hade inte någon aning om den funktionen. Räkningen sträcker sig över en lång period, men det är ändå en chockerande siffra per månad. Det är precis samma sak som man läst om att privatpersoner har råkat ut för, det har nu myndigheten också råkat ut för, säger generaldirektören.

Det är mycket pengar och i slutändan är det skattebetalarna som står för kostnaden, vad säger du om det?

– Det är beklagligt och fruktansvärt, jag blev chockad över att det hänt. Det är upprörande att det inte finns spärrar som läggs in för jag visste knappt vad dataroaming var, jag förväntar mig att det ska finnas spärrar på de verktyg jag använder i arbetet.

Arbetsförmedlingens presschef Patrik Svensson berättar att informationen om telefonräkningarna kom fram i våras. Det var när IT-avdelningen, som ansvarar för myndighetens avtal kring telekomutrustning, tittade över kostnaderna som en del i ett besparingsarbete som det uppdagades.

Den besparingsanalysen påbörjades i mars i år. I maj fick generaldirektören informationen om att hennes räkningar skjutit i höjden.

"Inget system är vattentätt"

De 280 000 kronorna som handlar om datatrafik i utlandet kommer i stor sett uteslutande från två resor.

Det handlar om en resa till Sydkorea 20-29 juni 2012 dit Bermudez-Svankvist reste för att bli utsedd till president för Wapes, världsorganisationens arbetsförmedlingar. Samt en resa till Dominikanska republiken för ett styrelsemöte med Wapes 11-23 oktober 2012.

– Kostnaden för hennes datatrafik i Sydkorea uppgår till 113 000 kronor och 165 000 kronor under resan till Dominikanska republiken. Utöver de här två tillfällena ser hennes räkningar högst normala ut, säger Patrik Svensson.

Hade det här kunnat upptäckas tidigare?

– Vi får varje månad, tror jag, en faktura från Telia med specifikationer för 13 000 användare. Då gör vi stickprovskontroller. Vi har ingen möjlighet att ha en stab som går igenom varenda faktura, så funkar det inte. Det här upptäcktes inte, de fastnade inte i stickprovskontrollen. Inget system är vattentätt.

När Bermudez-Svankvist fick kännedom om den höga räkningen säger hon att hon vidtog åtgärder och såg till att det skulle läggas in spärrar på samtliga mobiltelefoner.

"Måste se över sina rutiner"

– Det jag är orolig för är naturligtvis att det sker även på andra myndigheter, det här händer och man måste se över sina rutiner.

Strax före lunch på fredagen deltog Bermudez-Svankvist i ett schemalagt möte med styrelsen. Lite senare informerade styrelsen att de inte längre har något förtroende för ledningen.

Har ni pratat om telefonräkningen?

– Jag har informerat om det, det är olyckligt att det händer.

Vid en presskonferens på fredagseftermiddagen meddelade hon att hon inte har någon avsikt att lämna sitt uppdrag om inte regeringen beslutar någonting annat.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida