Flera barn fanns bland de som drabbats av den dödliga gasen. Foto: Uncredited / AP TT NYHETSBYRÅNFlera barn fanns bland de som drabbats av den dödliga gasen. Foto: Uncredited / AP TT NYHETSBYRÅN
Flera barn fanns bland de som drabbats av den dödliga gasen. Foto: Uncredited / AP TT NYHETSBYRÅN
Attacken skedde den 4 april. Foto: Uncredited / AP TT NYHETSBYRÅNAttacken skedde den 4 april. Foto: Uncredited / AP TT NYHETSBYRÅN
Attacken skedde den 4 april. Foto: Uncredited / AP TT NYHETSBYRÅN

Gasattack förnekas med hjälp av svenska läkare

Publicerad

En svensk människorättsgrupp påstår att uppgifter om kemgasattacker i Syrien bara är bluff.

Ryssland kallar gruppen för expertvittnen.

I Sverige är gruppen okänd, men arbetar hårt för att fria den syriska regimen från anklagelser om kemiska vapen. Det avslöjar DN som granskat den okända svenska gruppen.

Organisationen för förbud mot kemiska vapen (OPCW) slog i onsdags fast att det är "obestridligt" att kemiska vapen har använts i kriget i Syrien.

På det extrainsatta mötet i Haag fick OPCW:s medlemsländer ta del av bevisen att nervgas användes i den syriska by i Idlibprovinsen, nordvästra Syrien, i början av april. Attacken har skyllts på den syriska regimen, som nekat till att ligga bakom den.

Ryssland har sedan attacken inträffade hållit den syriska regimen bakom ryggen.

 

LÄS MER: Troll och fejknyheter är här för att stanna

 

Ryssland hänvisar till Swedhr

Den ryska regeringens representant i OPCW, ryska utrikesdepartementets Mikhail Uljanov, slog dessutom tillbaka mot de nya uppgifterna och hävdade att anklagelserna mot Syrien är rykten som sprids av hjälporganisationen Vita hjälmarna.

Som stöd för sin tes hänvisade den ryska representanten till uppgifter från en svensk organisation vid namn Swedish doctors for human rights (Swedhr).

– Vi föreslår att alla bekantar sig med materialet som satts samman av experter från Swedish doctors for human rights som dragit slutsatsen att barnen som visas i Vita hjälmarnas filmer var medvetslösa och påverkade av narkotiska substanser, sa Uljanov enligt DN.

Fristående organisation

Tidningen, som granskat Swedhr, uppger att gruppen utger sig för att vara en fristående organisation från 2015 bestående av oberoende svenska medicinska experter som arbetar mot krigsbrott.

 

LÄS MER: Bekräftat: Saringas användes i Syrien

 

Bakom gruppen står enligt tidningen bland annat den pensionerade folkhälsoprofessorn Marcello Ferrada de Noli, läkare på en vårdcentral i Skåne, och den tidigare KI-professorn Anders Romelsjö som även driver debatt på en vänsterpolitisk blogg.

Marcello Ferrada de Noli, ordförande för gruppen, säger att organisationen arbetar för en säkrare värld.

– Vårt huvudmål är att arbeta för fred. Vi gör allt vi kan för att minska risken för krig och konfrontation mellan stormakterna. Det som sker utomlands påverkar också Sveriges öde, säger han till tidningen.

Anses som experter av Ryssland

Gruppen arbetar hårt för att fria den syriska regimen från anklagelser om kemiska vapen. Under kort tid har de även intervjuats upprepade gånger i ryska medier, och i den ryska regeringens internationella propagandakanaler RT och Sputnik.

Swedhr har framhållits som representanter för både Rysslands och Syriens regeringar.

 

LÄS MER: USA bombar Syrien efter giftgasattacken

 

Gruppens budskap har till och med nått in i FN:s säkerhetsråd, där Syriens ambassadör hänvisat till dem för att hävda den egna regeringens oskuld i kemgasattacken i början av april.

Driver tydlig agenda

DN:s granskning av Swedhr och deras sajt The indicter visar att gruppen sedan starten 2015 driver en tydlig agenda. Gruppens företrädare anser bland annat att Wikileaksgrundaren Julian Assange är utsatt för en konspiration, att Ukraina styrs av fascister och att svenska medier, däribland DN, sprider ”russofob” propaganda.

När DN påpekar att gruppen driver frågor som överensstämmer med den ryska regerings linje avbryter Marcello Ferrada de Noli och säger:

– Nej, nu avbryter jag dig. Vi driver bara vår egen linje. Om den överensstämmer med olika länders positioner så är det inte vår avsikt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag