Gamla mobiler hot mot miljön

Publicerad
Uppdaterad
Har du kvar en gammal mobiltelefon i byrålådan? Då är du inte ensam - 15 miljoner mobiler samlar damm i svenska hem.
Nu startar en riksomfattande kampanj med målet att få in och återvinna en kvarts miljon mobiler.
Bakom insamlingskampanjen, kallad Mobilkomposten, står barnrättsorganisationen Plan Sverige, som bland annat arrangerar den årliga Faddergalan tillsammans med TV 4, och Nokia Skandinavien.
Uttjänta mobiltelefoner kan från den här veckan lämnas in i fem stora återförsäljares butiker runt om i landet. Syftet är att få in fler mobiler, eftersom bara en tiondel av alla telefoner återvinns i dag. De flesta svenskar har två gamla lurar hemma som de inte använder.
- Vi börjar i dag i Stockholm och ska inom två veckor finnas i hela landet. Vår ambition är att få in 250 000 mobiler före den 30 september, säger Linda Öhlund, marknadsansvarig på Plan Sverige.

Stöd till miljöprojekt

Mobilerna kan lämnas in i Telias, The Phonehouses, Experts, Tres och Media Markts butiker. För varje telefon som återvinns går 30 kronor till miljöprojekt som Plan bedriver i ett tiotal länder där barn är särskilt hårt drabbade av klimatförändringar.
Förutom miljöfarliga batterier innehåller mobilerna en rad komponenter som kan återvinnas eller återanvändas som råmaterial vid tillverkning av nya telefoner. Plasten kan återvinnas och hamna i exempelvis papperskorgar och trafikkoner.
Mobiltelefonen innehåller också ädla metaller som guld, silver, koppar och palladium. Det är inte så mycket i varje mobil, men sammantaget blir det ändå en del. Ur ett ton mobiler återvinns 1 kilo silver, 300 gram guld och 100 gram palladium.

Batterierna värst

”Men det viktigaste är att få bort de miljöfarliga batterierna och andra icke nedbrytbara ämnena ur kretsloppet, säger Håkan Dahlström, chef för mobilteletjänsten på Telia Sonera Sverige, som också deltar i kampanjen.
Företagets 80 butiker i landet tar emot alla mobiler oavsett fabrikat, och även mobilladdare och andra tillbehör.
- I dag hamnar alltför många mobiltelefoner i den vanliga sophanteringen, det är viktigt att de kommer bort därifrån. Att 30 kronor för varje mobil går till barn som utsätts för klimatförändringar, kan bli det som får folk att lämna in dem för återvinning.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag