Fyra romska män fick inte handla på Max

Publicerad

Fyra romska män ville beställa kaffe och läsk på Max i Kista.

Men där fick de beskedet att restaurangen inte serverar romer, skriver Metro.

Max har själva bekräftat händelsen.

– Jag vet inte om de skämtade eller om de tyckte att jag var fånig, men de skrattade, säger ett vittne, som ifrågasatte personalen, till tidningen.

Det var i går vid 11:30 som händelsen utspelade sig på Max restaurang i Kista i norra Stockholm. Fyra romska män hade kommit in för att beställa kaffe och läsk. Men där fick de beskedet att restaurangen inte serverar romer, skriver Metro. Personalen på plats hänvisade till ett beslut från chefen.

– Jag vet inte om de skämtade eller om de tyckte att jag var fånig, men de skrattade, säger ett vittne till Metro.

Vittnet ifrågasatte restaurangens agerande.

– De sa inget och gjorde inget. Det är det som är så tragiskt. Och när de gick därifrån var de helt tomma i blicken.

Max bekräftar

– Vi har fått bekräftat att det varit så, säger Alexandra William-Olsson, som är pr-chef på Max till Metro.

Enligt henne är det någon på den enskilda restaurangen som fattat beslutet och inte en policy på företaget.

När hon får frågan av Metro om hon känner till att personalen skrattat när vittnen ifrågasatt behandlingen säger Alexandra William-Olsson att hon inte känner till det.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag