På sin fritid kommer Frida att besöka de olika personerna och ge dem en ny frisyr. Foto: PrivatPå sin fritid kommer Frida att besöka de olika personerna och ge dem en ny frisyr. Foto: Privat
På sin fritid kommer Frida att besöka de olika personerna och ge dem en ny frisyr. Foto: Privat
Redan nu på torsdag är det dags för Fridas första kund. Foto: PrivatRedan nu på torsdag är det dags för Fridas första kund. Foto: Privat
Redan nu på torsdag är det dags för Fridas första kund. Foto: Privat

Frisörens fina julgåva: Gratis hemklippning

Publicerad

Många väljer att besöka frisören inför julhelgen.

Men det är en hel del människor som inte har råd – därför lockar Frida Weidlertzs fina initiativ många.

– Jag tänkte bjuda tillbaka, säger hon.

Frida Weidlertz, 32, från Stockholm, har jobbat som frisör i snart tio år. Nu när julhelgen närmar sig beslutade hon sig för att göra en insats.

Det är många där ute som inte har råd att fixa håret – och av den enkla anledningen ville Frida ge tillbaka något.

– Julen är inte en trevlig helg för alla, det är många som har ångest och tycker att det är jobbigt. Jag har varken pengar eller plats för alla men tänkte med mitt yrke bjuda tillbaka.

Stort intresse

I ett inlägg på Facebook erbjuder hon sig att åka hem till tio personer som av olika anledningar inte prioriterar hårbesök framför annat viktigt – och ge dem en ny frisyr.

Intresset har varit stort.

– Det är många olika livsöden, allt från en nioårig tjej till en svärmor som inte kommer ut själv.

Frida berättar också att bland de sökande så finns det ensamstående mammor, en kvinna vars hus har brunnit ner till grunden och en tjej som har förlorat sin mamma.

– Det är gripande historier och jag har fått läsa mycket om människor som inte alls längtar efter julen.

Första besöket i veckan

På sin fritid kommer hon att besöka de olika personerna och redan nu på torsdag är det dags för den första kunden.

– Det ska bli spännande och jag ser fram emot att träffa personerna.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag