Babak Bahramidizabadi, 29, har bott i Sverige i över fem år. Foto: PRIVATBabak Bahramidizabadi, 29, har bott i Sverige i över fem år. Foto: PRIVAT
Babak Bahramidizabadi, 29, har bott i Sverige i över fem år. Foto: PRIVAT
Här har han betalat skatt, köpt lägenhet och börjat planera för sin framtid tillsammans med fästmön. Foto: PRIVATHär har han betalat skatt, köpt lägenhet och börjat planera för sin framtid tillsammans med fästmön. Foto: PRIVAT
Här har han betalat skatt, köpt lägenhet och börjat planera för sin framtid tillsammans med fästmön.  Foto: PRIVAT

Frisören Babak, 29, utvisas efter missen

Publicerad

Frisören Babak Bahramidizabadi, 29, har bott och arbetat i Sverige i över fem år.

Här har han betalat skatt, köpt lägenhet och börjat planera för sin framtid tillsammans med fästmön. 

Men nu får han inte stanna längre – på grund av att hans arbetsgivare gjorde en försäkringsmiss 2012.

– Jag har förlorat den bästa tiden av mitt liv. Allt jag har byggt upp rasar nu, säger han.

På salong Sax-in vid Liljeholmstorget i Stockholm är Babak Bahramidizabadi, 29, ett känt ansikte vid det här laget. Här har han arbetat sedan 2012 – längst tid av alla anställda i salongen. Han är populär, stammisarna har hunnit bli många.

Men snart får de se sig om efter en annan frisör.

I maj fick han ett beslut från Migrationsverket som fick hela världen att rämna. 

Hans ansökan om permanent uppehållstillstånd avslogs. Babak skulle utvisas till hemlandet Iran. Han fick tre veckor på sig att lämna landet, om han inte överklagade beslutet.

Anledningen? 

Hans arbetsgivare hade av misstag tecknat fel försäkring för honom under tre månader 2012. 

– Det var som att hela mitt liv bara rasade samman. Fem år av mitt liv, den bästa tiden av mitt liv, bara försvann. Hur skulle jag hinna sälja min lägenhet, min bil och packa allt på tre veckor? Hela tiden tänker jag på det här. Min hjärna kan inte sova. Hela tiden tänker jag på vad som kommer att hända, på hur framtiden kommer att bli. Det är inte klokt, säger han.

 

LÄS MER: Han är en av de bästa i sitt yrke – nu ska Tayyab utvisas 

Vill bygga ett liv i Sverige

Han kom till Sverige 2012 på ett tvåårigt uppehålls- och arbetstillstånd. Babak, som i Iran studerade mjukvaruutveckling, har nästan hela sin släkt på pappans sida i Sverige. Med tiden växte kärleken till Sverige stark.

– Jag kämpade för att lära mig språket och komma in i samhället. Jag började tycka om Sverige och landets kultur och bestämde mig för att ansöka om ytterligare två års förlängning. Jag köpte lägenhet, tog svenskt körkort och försökte vara en nyttig människa i samhället, säger han.

Även den andra ansökan om ett tvåårigt uppehålls- och arbetstillstånd godkändes utan problem, så i januari 2016 bestämde han sig. 

Han skulle stanna. 

”Jag satt i köket här på salongen och grät i en timme.”Foto: PRIVAT

”Grät i en timme när avslaget kom”

Här skulle han och fästmön Atefeh, 27 – som fortfarande är kvar i Iran – bilda familj. Hon skulle kunna arbeta som arkitekt, och han skulle ta upp sina studier till mjukvaruutvecklare igen.

– Jag vågade inte berätta för Atefeh själv när avslaget kom, jag kunde inte. Vi hade så mycket hopp om livet i Sverige. Jag satt i köket här på salongen och grät i en timme, då ringde min faster till Atefeh och berättade. Först ett dygn senare pratade vi med varandra, säger Babak.

Fastern Frida – som är den som äger salongen och gjorde försäkringsmissen 2012 – är lika upprörd över Migrationsverkets beslut.

– Vi anlitade en advokat när jag anställde honom för att allt skulle gå rätt till och för att han inte skulle få problem med Migrationsverket. Efter två-tre månader fick jag veta från vänner att man måste ha Fora Försäkringar. Då skaffade jag det direkt, säger Frida Bahramy-Dizabady och fortsätter:

– Varför ska en person som inte har kostat Sverige något alls, och som har betalat skatt och sköter sig, tvingas återvända? Det är jättekonstigt tycker jag.

 

LÄS MER: Har toppjobb på Volvo – nu utvisas Khaled, 39 

Lagen slår lika hårt mot alla 

Babaks fall är inte unikt. Expressen har vid flera tillfällen berättat om arbetskraftsinvandrare som riskerar utvisning på grund av att arbetsgivaren har betalat för låg lön, eller missat att teckna rätt försäkring

Lagen – som är till för att skydda arbetstagare från att utnyttjas från oseriösa aktörer – slår lika hårt mot dem som begår ett misstag. Och det finns ingen möjlighet att korrigera ett fel i efterhand.

Enligt advokat Carl Adam Åhnberg, som just nu hjälper Babak att överklaga Migrationsverkets beslut, har det vuxit fram en rigid praxis i hur myndigheten tolkar lagtexten.

– Problemet är att man tittar på de objektiva kriterierna i varje fall och avslår rent upp och ner i stället för att göra en helhetsbedömning, vilket var det egentliga syftet med lagstiftningen, säger han.

 

LÄS MER: Fick 460 kronor för lite i lön – nu utvisas han 

Hoppas på att de ändrar reglerna

För Babaks del väntar en sommar i ovisshet. Han jobbar på som vanligt i salongen, men har svårt att sova om nätterna. 

Först i höst kommer Migrationsdomstolen att ta upp hans överklagan. 

– Jag hoppas att de ändrar reglerna. Det är ju inte mitt fel. Hur ska jag kunna veta att alla regler och villkor är rätt när jag flyttar till Sverige? Min arbetsgivare anlitade en advokat för att fixa alla papper så att det skulle bli rätt från början, men advokaten visste inte heller vad som gällde. Hur ska då jag kunna veta det här?

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag