VALSPURT. LO hårdsatsar inför valet med en film som fått namnet "Reinfeldts Sverige". Foto: JENS L'ESTRADE Foto: Jens L'Estrade
VALSPURT. LO hårdsatsar inför valet med en film som fått namnet "Reinfeldts Sverige". Foto: JENS L'ESTRADE Foto: Jens L'Estrade

Fredrik Reinfeldt om LO:s attackfilm

Publicerad

Nu hårdsatsar LO på nätet inför valet.

Drygt två miljoner kronor lägger förbundet på att kampanja i digitala medier - närmare en halv miljon på en 20 minuter lång film som släpps i slutet av februari.

Expressen har sett delar av filmen "Reinfeldts Sverige".

– Det här är en viktig berättelse om vad som skett under de här åren. Den som är ytterst ansvarig för det är statsministern som driver den politik som vi har i Sverige, säger Johan Ulvenlöv, ansvarig på LO för strategi och opinion i digitala medier.

Vallokomotivet har dragit i gång på riktigt. Moderaterna är just nu ute på en skolturné - som en del av kampanjen "Mer kunskap i skolan".

Och LO inledde redan i början av januari sin "vinterturné" med besök på en rad arbetsplatser i landet. Den 24 februari släpper förbundet även en 20 minuter lång reklamfilm: "Fredrik Reinfeldts Sverige". Med hjälp av statistik och människor fokuserar man på vad som hänt i Sverige mellan 2006 och 2014. Filmen inleds med ett tal av Fredrik Reinfeldt före valet 2006 där han lovar att sätta Sverige i arbete och fortsätter med bilder från gråmulna snötäckta landskap och fabriksmiljö. En kvinna intervjuas och frågar sig: "Vad är de för samhälle de vill skapa till oss?".

– Det är ju valår i år och i höst kommer partierna och andra organisationer att producera korta, spännande eller roliga reklamklipp. Men vi gör den här dokumentärfilmen. Den blir längre och bryter mot den oskrivna regeln att de ska vara tre minuter långa, säger LO:s Johan Ulvenlöv, ansvarig för strategi och opinion i digitala medier.

Kostnad: Halv miljon kronor

Man har inspirerats av en så kallad "infomercial", en tv-reklam i betald tv, med Barack Obama från 2008.

Varför fokuserar ni på Reinfeldt och inte på det ni vill göra?

– Filmen handlar inte om personen Fredrik Reinfeldt utan om ditt och mitt och Fredrik Reinfeldts Sverige som han i egenskap av statsminister har varit ansvarig för. Det kommer också att publiceras material om vad vi vill med Sverige.

Medverkar i filmen gör tre personer, samtliga medlemmar i olika LO-förbund, som LO träffat under sin vinterturné, bland annat under ett besök i Tranås.

Totalt har LO avsatt drygt två miljoner för digitala medier under vallåret. LO beräknar att kostnaden för filmen, som gjorts tillsammans med en pr-byrå och ett produktionsbolag, landar på runt trehundratusen plus cirka tvåhundratusen för annonsering.

Statsminister Fredrik Reinfeldt, M, säger om den kommande filmen:

– Jag tycker att det är märkligt att den här kopplingen finns eftersom de som finns inom LO-arbeten runtom i Sverige röstar väldigt olika. Det är väldigt märkligt att de skulle framställas som att de tvingas in i ett paraply som bara styrs mot ett parti, säger han och fortsätter:

– Jag tycker att det är en konstig rest i Sverige och jag noterar att man blir väldigt upprörd från Socialdemokraterna när andra uttrycker oro för att förslag ska påverka hur många jobb som kan finnas bland annat i restaurangnäringen men man ser inga som helst problem med att fackförbund styr sina medlemmar bara mot ett enda politiskt parti. Jag tycker att det är märkligt.

Är en viktig kamp

Nicklas Håkansson, stats- och medievetare vid Göteborgs universitet har forskat om bland annat politisk kommunikation och propaganda. Han utgår från att filmen försöker göra anspråk på att beskriva verkligheten.

– Man kan föreställa sig att LO försöker etablera sin bild och kanske en motbild till den som regeringen och Moderaterna försöker etablera. Kampen om verklighetsbeskrivningen är viktig i år, viktigare än vad den har varit tidigare.

Risk för trovärdigheten

Mikael Sundström, statsvetare vid Lunds universitet som undervisar i politisk kommunikation, anser att LO tar en risk med filmen.

– Om allt för många medlemmar inte håller med det politiska innehållet så riskerar man den interna trovärdigheten.

Han menar att man bör akta sig för vissa signaler när det gäller politiska filmer.

– Här finns ett inslag av det konfrontativa, av det negativa kampanjandet, som politiker brukar påstå att man inte tycker om. Man brukar tycka att man ska stå för sina egna idéer snarare än att racka ned på motståndaren, säger Sundström.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag