Fredrick Federley tvingas betala 300 000 i utebliven hyra. Foto: Nils Petter Nilsson
Fredrick Federley tvingas betala 300 000 i utebliven hyra. Foto: Nils Petter Nilsson

Fredrick Federley tvingas betala 150 000

Publicerad
Uppdaterad
Riksdagsledamoten Fredrick Federley (C) tvingas, tillsammans med sin partner, Dominika Peczynski, betala 300 000 kronor i utebliven hyra för en salladsbar han drivit.
Det var våren 2007 som Federley öppnade salladsbaren. Syftet var, förutom att gå med vinst, att visa att det skulle gå att driva en restaurang utan kollektivavtal. Men eftersom hyresvärden, enligt Federley, inte utrustat lokalerna som avtalat – bland annat fungerade inte ventilationen periodvis – betalades inte hyran.

Gick i konkurs

Verksamheten gick snabbt i konkurs och fastighetsägaren krävde de två på utebliven hyra samt andra kostnader. Parterna har nu förlikats i tingsrätten och de 300 000 ska betalas senast den 15 juni.
Fredrick Federley kan inte säga att han är nöjd med förlikningen, egentligen hade han velat ta ärendet vidare.
- Men hade vi förlorat fallet hade vi fått betala 1,5 till 2 miljoner kronor. Alternativet var att nå en förlikning. Det var enda sättet att minska risken, ett slags skademinimering. Men vi tycker fortfarande att vi hade rätt, säger han till Expressen.se.
Federley vill inte berätta hur han ska kunna betala 150 000 kronor.
- De ska betalas punkt slut, sedan får jag lösa hur, säger han.
Expressen.se förtydligar:
I en tidigare version som byggde på TT:s telegram framgick det inte tillräckligt tydligt att Fredrick Federley delar betalningsansvaret med sin affärspartner Dominika Peczynski och att Federley i förlikningen själv ska betala 150 000 kronor.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag