Rockys ägare Fredric Zazzi. Foto: PrivatRockys ägare Fredric Zazzi. Foto: Privat
Rockys ägare Fredric Zazzi. Foto: Privat
Familjen lyckades låna ihop pengar till Rockys operation. Foto: PrivatFamiljen lyckades låna ihop pengar till Rockys operation. Foto: Privat
Familjen lyckades låna ihop pengar till Rockys operation. Foto: Privat

Fredric fick betala 28 000 kronor – hos veterinären

Publicerad

I juli skadade katten Rocky sin svans så pass allvarligt att den var tvungen att amputeras. 

Men hos veterinären ställdes familjen inför ett ultimatum. 

– Antingen var vi tvungna att betala en räkning på 28 000 kronor – eller så skulle Rocky avlivas, berättar ägaren Fredric Zazzi. 

För några veckor sedan var Fredric Zazzi, 45, på semester på Cypern med sin fru Katriye och deras tre döttrar. Katten Rocky, som är ett år gammal, befann sig hemma i Tumba där han vaktades av en granne. 

Den 17 juli fick familjen ett hemskt samtal. 

– Vår kattvakt ringde och berättade att Rocky hade skadat svansen, och skulle därför åka med honom till veterinären, berättar Fredric. 

Under besöket på Evidensia Djursjukvård i Kungens kurva fick kattvakten besked om att Rockys svans var så pass skadad att den var tvungen att amputeras. 

Kostnaden skulle ligga på 28 000 kronor. 

 

LÄS MER: Veterinär avlivade Annas hund – utan att fråga 

Katten fick inte lämna sjukhuset

– Jag trodde att det var ett skämt när jag fick höra det. Vi har inte råd att betala så mycket pengar, berättar Fredric. 

Fredric bad då kattvakten att vända sig till en annan klinik – för att se efter andra alternativ där kostnaden skulle vara lägre. 

– Men veterinären sa att vi inte fick lämna djursjukhuset. Antingen skulle vi betala priset – eller så skulle Rocky avlivas. Jag fick känslan av att de höll honom gisslan, säger han. 

Katten Rocky tillsammans med Fredrics tre barn.Foto: Privat

Fick låna pengar av grannarna

Fredric och Katriye diskuterade sina två alternativ, och övervägde att avliva Rocky. De saknar försäkring och kände att de helt enkelt inte har råd med en veterinärräkning på 28 000 kronor. 

– Men min dotter råkade höra vårt samtal och började storgråta. Då beslutade vi oss för att ändå betala och begärde därför en faktura., säger han. 

Då uppgav veterinären att de inte godkände betalning via fakturor, och ville att räkningen skulle betalas på plats. 

– Som tur är har jag väldigt bra grannar. De skramlade ihop pengarna direkt och Rockys liv kunde räddas, säger Fredric. 

 

LÄS MER: Veterinär tog rökpaus – katten dog 

”Ska inte upplevas som en gisslansituation”

Maria Hofling, press- och informationsansvarig på Evidensia Djursjukvård, menar att veterinären följde djurskyddslagen:

– När Rocky kom in var svansen helt hudflängd. Det var bara ett skelett. Skadan var så stor att man inte kunde vänta till dagen därpå – då kommer lagen in som säger att djuret behöver behandlas.

– Men det är ju inte meningen att någon ska uppleva veterinärbesöket som en gisslansituation eller ultimatum, tillägger hon. 

Hade de kunnat välja att åka till en annan veterinär?

– Rent teoretiskt hade de den möjligheten, ifall någon annan hade öppet och möjlighet att ta emot dem. Men ingreppet kunde inte vänta till dagen efter. 

Är 28 000 kronor en rimlig kostnad för ett sådant ingrepp?

– Det är mycket pengar. Men det är inte bara amputationen som kostar, utan exempelvis blodprov, röntgen och stationär vård.

Operationen kostade lika mycket som hela semestern

Fredric säger att han är väldigt besviken på Evidensia Djursjukvårds bemötande. 

– Det är så illa skött. Vi har kontrollerat vad en sådan operation normalt kostar, och har fått beskedet att hos andra veterinärkliniker kostar det mellan 3 000-6 000 kronor vid normal bokad tid, och mellan 10 000-15 000 kronor vid jour, säger han och fortsätter:

– Veterinärräkningen kostade lika mycket som hela vår semester. Det känns lite bittert. 

Fredric berättar att katten Rocky i dag är helt återställd: 

– Han mår utmärkt. Ungarna är glada över att ha honom hemma. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag