Det var ett plan från KLM som mannen ska ha försökt bryta sig ur. Foto: Chopin Airport
Det var ett plan från KLM som mannen ska ha försökt bryta sig ur.  Foto: Chopin Airport
Planet tvingades landa i Warzawa efter att en, enligt uppgit, svensk man försökt öppna flygplansdörren under flygningen. Foto: Skärmavbild/AD.NL
Planet tvingades landa i Warzawa efter att en, enligt uppgit, svensk man försökt öppna flygplansdörren under flygningen.  Foto: Skärmavbild/AD.NL
Foto: Chopin Airport
 Foto: Chopin Airport

Försökte bryta sig ur plan – mannen gripen

Publicerad

En svensk man försökte bryta sig ur ett flygplan från Bangkok till Amsterdam.

Piloten tvingades landa i Warszawa där polsk polis grep mannen, skriver Aftonbladet.

– Han var helt galen, säger Lisette Ebeling Koning, presstalesperson på KLM.

KLM-planet som under lördagen var på väg från Bangkok till Amsterdam hade tingats förlänga sin flygrutt och kaptenen kontaktade Chopin-flygplatsen i Warzawa och begärde att få gå ned för att tanka.

– Men en halvtimme innan landning fick tornet ännu ett meddelande där man sade att man hade en aggressiv passagerare ombord säger Chopin-flyglatsens talesperson Przemysław Przybylski.

– När planet landade togs han av och fördes bort, vad jag förstå så var det till ett sjukhus, säger han

Enligt Przemysław Przybylski bar mannen två pass - ett ryskt och ett svenskt.

Försökte öppna dörren

Mannen, som ska vara i 25-årsåldern, försökte öppna flygplansdörren under flygningen, skriver holländska AD. Omgivningen beskriver det som att mannen plötsligt blev psykotisk.

Lisette Ebeling Koning, presstalesperson på KLM säger att passageraren hade "psykiska problem" och blev "helt galen" under flygningen.

Men ingen människa skadades under tumultet.

Annemart van Rhee som är journalist på den nederländska tidningen AD var med som passagerare på flyget.

– Alla var rädda. Flygvärdinnorna också, berättar hon efter händelsen för sin tidning AD.

Hon befann sig på planet eftersom hon var på väg hem till Nederländerna från en semesterresa i Thailand. Ombord på Boeing 777-planet fanns ytterligare 400 passagerare.

– Det var läskigt, säger Annemart van Rhee.

Passagerare hjälpte till att övermanna den aggressive mannen och han bands fast vid en stol.

"Vi bara väntar"

På söndagskvällen - mer än ett dygn senare - stod resenärerna och frös på Chopin-flyplatsen.

– Vi har sommarkläder på oss eftersom vi kommer från den varma Thailand. Vi fick filtar av KLM för att hålla oss varma.

Lisette Ebeling Koning, presstalesperson på KLM säger att det var stökig resa för de 400 passagerarna.

– Det var mycket som gick fel på den flighten.

Hon räknar upp att planet omdirigerades och därför gå ner i Warszawa och tanka, den aggressiv passageraren, och att man behövde lämna över honom till myndigheterna.

- Och när passagerarna evakuerades förstördes dörren, och då beslöt vi att ställa in flygningen,.

Resan mot Amsterdam blev av till slut. Klockan 21 på söndagskvällen lyfte planet efter mer än 24 timmars uppehåll.

 

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida