Regeringen bör utreda om det är lämpligt att långsiktigt behålla det statliga ägandet i SJ, Green Cargo, Jernhusen och Infranord. Det föreslås i den stora utredningen om järnvägen som läggs fram i dag. Foto: Sanna Dolck
Regeringen bör utreda om det är lämpligt att långsiktigt behålla det statliga ägandet i SJ, Green Cargo, Jernhusen och Infranord. Det föreslås i den stora utredningen om järnvägen som läggs fram i dag. Foto: Sanna Dolck

Förslaget: Utred om staten ska behålla SJ

Publicerad

Regeringen bör utreda om det är lämpligt att långsiktigt behålla det statliga ägandet i SJ, Green Cargo, Jernhusen och Infranord. Det föreslås i den stora utredningen om järnvägen som läggs fram i dag.

Utredningen, som bland annat handlar om järnvägens organisation, underhåll och framtida utveckling, tillsattes 2013 under Alliansregeringen efter krav från den dåvarande oppositionen. Den nuvarande S-MP-regeringen lade till direktivet att Trafikverket ska ta det samlade ansvaret för järnvägsunderhållet.

Men i ett delbetänkande som lades fram i våras slog utredaren Gunnar Alexandersson fast att underhållet inte kan förstatligas. Trafikverket saknar den nödvändiga kunskapen, ansåg han.

Alexandersson: "Låsningar och problem"

I slutbetänkandet i dag föreslår han alltså också att regeringen bör utreda om staten ska behålla SJ och Green Cargo.

– Det är många frågor som inte har hanterats på ett ordentligt sätt när det gäller tågtrafiken. Det har skapat låsningar och problem på marknaden. Det här är tänkt att leda till en bättre järnväg för såväl godstransportsköpare som resenärer, säger Gunnar Alexandersson om sitt slutbetänkande.

Han föreslår också att staten inte bör påbörja förhandlingar med kommuner och regioner om medfinansiering av höghastighetsjärnvägar förrän det är klart vad de nya stambanorna ska användas till.

Valet av utredare har fått kritik från både fack och socialdemokrater, som kallat honom avregleringsivrare och ex-lobbyist. Ekonomen Alexandersson har tidigare bland annat varit vice vd i branschföreningen Tågoperatörerna.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag