Barn under 16 år kan komma att behöva föräldrars tillstånd för att gå med i till exempel Facebook. Foto: Monkey Business Images

Barn under 16 år kan komma att behöva föräldrars tillstånd för att gå med i till exempel Facebook.

 Foto: Monkey Business Images

Förslag: Åldersgräns för sociala medier

Publicerad

Barn under 16 år kan komma att behöva föräldrars tillstånd för att få öppna konton hos företag som Facebook, Instagram och Snapchat.

Enligt ett pressmeddelande från EU-parlamentet har parlamentet och ministerrådet kommit överens om ett nytt förslag till dataskyddslagstiftning, som innebär att medlemsländerna kan förbjuda företag att hantera data från alla under 16 år.

Förslaget har fått företag som Google, Facebook och Twitter att gå i taket, rapporterar Financial Times.

Tonåringar viktig målgrupp

Branschen har bedrivit en intensiv lobbykampanj för att åldersgränsen skulle stanna vid den gräns som gäller i dag, 13 år.

Om förslaget blir verklighet kan det hota affärsmodellen för många företag som tillhandahåller tjänster inom sociala medier. Tonåringar är en viktig målgrupp eftersom de ofta är snabba med att haka på nya trender, rapporterar Computer Sweden.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag