Försäkringskassan: Väldigt olyckligt

Publicerad
Uppdaterad
Försäkringskassan medger att man begått misstag med handlingarna.
Men den ansvariga chefen kan inte förklara varför.
- Det här är väldigt olyckligt, säger försäkringsdirektör Birgitta Målsäter.
Birgitta Målsäter, försäkringsdirektör på försäkringskassan i Sverige, säger att hon känner till fallet.
- Det stämmer att vi har haft en jurist som återanvänt ett läkarutlåtande på ett felaktigt sätt, säger hon.
Men att gå så långt som att säga att försäkringskassan medvetet börja fuska för att vinna mål i domstolar mot arbetsskadade människor, vill hon inte.
- Jag skulle inte vilja beskriva det som fusk, säger hon.
Men vad är det då?
- Jag har inte den detaljkännedomen om vilka incitament den här enskilde juristen har haft för sitt agerande, säger Birgitta Målsäter.

"Helt oacceptabelt"

Birgitta Målsäter säger att det som juristen i fallet sysslat med är ”helt oacceptabelt” och att en anmälan nu har lämnats in till försäkringskassans personalansvarsnämnd för granskning.
Men någon förklaring på varför kassans jurist klippt ihop läkarintygen kan Birgitta Målsäter inte lämna.

"Inget egenintresse"

De handlar i alla fall inte om att kulturen på försäkingskassan är att vinna varje process till vilken pris som helst, säger hon.
- Nej vi har inget egenintresse av att vinna varje rättslig prövning som görs i sådana här fall, säger hon.
Men vad har den enskilde juristen för egenintresse av att fuska då?
- Det har jag inget rimligt svar på.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag