78-åriga Britt-Marie från Sundsvall har under det senaste året kämpat mot vad som har verkat vara en uppförsbacke utan topp. Foto: Privat
78-åriga Britt-Marie från Sundsvall har under det senaste året kämpat mot vad som har verkat vara en uppförsbacke utan topp. Foto: Privat
Britt-Marie fick hjälp av Anna Stistrup, och till slut fick hon en ny lägenhet. Nu försöker de få tag i möbler för att skapa ett hem åt henne. Foto: Privat
Britt-Marie fick hjälp av Anna Stistrup, och till slut fick hon en ny lägenhet. Nu försöker de få tag i möbler för att skapa ett hem åt henne. Foto: Privat
"Jag tycker det inte är rättvist att en person ska gå igenom så här mycket ensam. Jag tycker om henne, hon är som en liten extra-mormor", säger Anna. Foto: Privat
"Jag tycker det inte är rättvist att en person ska gå igenom så här mycket ensam. Jag tycker om henne, hon är som en liten extra-mormor", säger Anna. Foto: Privat

Företaget slängde alla Britt-Maries ägodelar

Publicerad

Britt-Marie, 78, var hemlös i fyra månader efter att ha vräkts från sin lägenhet.

Efter vräkningen fick hon dessutom reda på att företaget som förvarade hennes ägodelar var tvungna att kasta bort allt.

– Jag blir helt vansinnig när jag tänker på det, säger hon.

Hon förlorade sin man. Sedan förlorade hon sin lägenhet. Och till sist förlorade hon alla sina minnen.

78-åriga Britt-Marie från Sundsvall har under det senaste året kämpat mot vad som har verkat vara en uppförsbacke utan topp.

Men nu börjar uppförsbacken plana ut.

För fyra månader sedan, en kort tid efter hennes mans bortgång, vräktes Britt-Marie från sin lägenhet på grund av en kommunikationsmiss gällande kontraktet.

Sedan dess har hon tagit in på motell i den mån hennes pension räcker. När pengarna tagit slut har hon tillbringat nätterna hos vänner eller hos andra som har öppnat sina dörrar.

Företaget kastade alla hennes ägodelar

För några veckor sedan uppstod ett nytt problem. Britt-Marie lämnade in alla sina tillhörigheter till förvaringsföretaget Nordic Moving – som kastade bort allt hon ägde.

Främst saknar hon bilderna på sin man och alla andra oersättliga minnen. Hon gråter i telefonen när hon berättar om det hon förlorat.

– Jag blir helt vansinnig när jag tänker på det. Jag hade faktiskt väldigt mycket fina grejer där. Fotografier kan man aldrig ersätta. Det tycker jag är fruktansvärt tråkigt.

När Expressen når Nordic Moving berättar de att man efter utgånget kontrakt väntar och kontaktar kunden innan ägodelar som förvaras hos dem kan slängas. De ska ha försökt kontakta Britt-Marie utan framgång strax innan hennes saker slängdes.

Fick hjälp av Anna

Sedan träffade hon Anna Stistrup, som driver hemsidan "Sundsvall Möter" – en sajt där hon skriver om möten med nya människor. Anna såg att Britt-Marie var i behov av hjälp och ville göra sitt yttersta för att bidra.

För två dagar sedan fick Britt-Marie ett permanent boende, till stor del tack vare Annas hjälp.

– Hade jag inte haft kontakten med Anna hade jag inte varit vid liv i dag. Hon har gjort allt hon kan göra och lite till. En fantastisk människa, säger hon.

Men nu, på grund av förvaringsföretaget, har Britt-Marie inga möbler. Anna Stistrup söker efter folk som är villiga att bidra med saker. Viktigast är att hitta en säng och ett köksbord.

"Jag är inte någon glädje för någon"

För tillfället har Anna fullt upp med att hjälpa Britt-Marie att förvandla den tomma lägenheten till ett hem.

Britt-Maries känslor inför flytten är blandade. Hon är överväldigad och glad över Annas och främlingars vilja att hjälpa till – men tycker samtidigt att det är jobbigt och beskriver sig själv som en belastning.

– I ena sekunder känns allt bra. Men i nästa känner jag "varför ska jag leva med andras grejer och bara vara till besvär? Jag är inte någon glädje för någon". Det är både och, förstår du.

Anna Stistrup är oerhört tacksam för engagemanget som hennes efterlysningar har väckt och imponeras över människors förmåga att samarbeta.

– Jag tycker det inte är rättvist att en person ska gå igenom så här mycket ensam. Jag tycker om henne, hon är som en liten extra-mormor.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida