Karin Pilsäter mikrobloggar på Twixdag.se. Foto: Mikael Sjöberg
Karin Pilsäter mikrobloggar på Twixdag.se. Foto: Mikael Sjöberg

Företag och politiker vill nå dig på Twitter

Publicerad
Uppdaterad
Bregott är ett bra svenskt exempel. Det varumärket lever ett eget liv på nätet. Drömmer du om att ha tiotusentals läsare? Nu kan du snabbt nå stor publik på mikrobloggen Twitter - om du är beredd att betala.
Som att bjuda på godis på skolgården för att få kompisar, eller ett smart sätt att nå ut med sitt budskap?
En sak är säker: Många företag och politiker drömmer om att nå framgång med hjälp av Twitter, precis som Barack Obama. Men få av dem har förstått poängen med sociala medier.
I oktober 2008 skriver Tony Hsieh på mikrobloggen Twitter: "Bisarrt ögonblick: Trädgårdsmästaren knackade på min dörr i morse och bad om att få ett par shots med tequila. Hoppas att mina träd inte börjar växa på snedden."
Inget märkvärdigt - om det inte vore för att Tony Hsieh är vd på Zappos, ett stort amerikanskt skovaruhus på nätet. Det är svårt att tänka sig H&M:s Stefan Persson kommunicera på samma sätt - om sin törstige trädgårdsmästare, om läkaren som tvingade honom ta blodprov fyra gånger eller om hotellpersonalen i Florida som hade ett fräckt sätt att maximera dricksen.
Medan de flesta företag använder Twitter för raka, kommersiella budskap i stil med "Kom och kolla den senaste modellen av Chevrolet Camaro!" väljer Tony Hsieh i stället att skriva personligt, med humor.
Samtidigt uppmanade han sin personal att göra likadant. Därför kryllar det av Zapposanställda som twittrar om skor - och totalt följs företaget av närmare en miljon på Twitter.

Just Zappos nämns ofta som det goda exemplet, ett företag som förstått vad sociala medier handlar om: att bidra med något intressant, som gör att andra vill ta del av det de har att säga och sprida det vidare.
När Twitter började slå igenom i Sverige i slutet av 2008 hade mikrobloggen varit stor i USA i närmare två år. I USA är det en mainstreamrörelse, medan Twitter i Sverige än så länge främst är stort bland IT- och mediefolk.
Även i Sverige finns ett antal entreprenörer som ser möjligheter att göra pengar på Twitter, i takt med att företag ser det som en kanal för sin marknadsföring.
En av dem heter Sebastian Johnsson och bor i Landskrona. Han är 23 år, IT-konsult och har som målsättning att bli miljonär innan han fyllt 30.
På kort tid har han blivit en av de populäraste svenska mikrobloggarna med drygt 23000 följare på Twitter. Siffran är kanske inte så imponerande jämfört de som är störst globalt - Britney Spears spräckte nyligen tvåmiljonersvallen - men på den svenska scenen är det en ansenlig siffra.
Socialdemokraterna har exempelvis 1811 följare, Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har 1153.
- Egentligen är det ett experiment, säger Sebastian Johnson. Jag ville testa att bygga mitt personliga varumärke.

Han skiljer sig från
den stora massan på Twitter även i ett annat avseende: Han skriver få inlägg själv. I stället har han utvecklat ett program som sköter det mesta automatiskt.
Det är programmet som väljer ut vilka andra Twitterkonton han ska följa, det är programmet som regelbundet scannar en Internetsajt som listar populära länkar - och det är dessa länkar som Sebastian Johnson sedan skickar ut till de 23 000 som följer honom.
Han räknar med att snart kunna tjäna pengar på sin programvara. För att vara populär på Twitter är mycket åtråvärt.
- Flera företag har tagit kontakt med mig, säger Sebastian Johnsson. De har varit intresserade av hur jag gjort för att få så många följare, företagen vill ju nå ut med sina erbjudanden.
Att de sociala medierna fylls alltmer av kommersiella budskap är inget nytt. Nyligen lanserade australiska Usocial.net en tjänst liknande den som Sebastian Johnson planerar att erbjuda - beroende på hur mycket kunden betalar garanterar företaget att kunden får 10 000 till 100000 följare på Twitter.
- Jo, det finns liknande saker. De skriver: "Du kan få 16000 följare på 30 dagar - och tjäna pengar under tiden." En hel del av detta är lurendrejeri, säger Sebastian Johnsson.
Det är också vanligt att privatpersoner, främst i USA, säljer vidare upparbetade Twitterkonton. Ett konto med drygt 1 000 följare kostar ungefär en svensk tusenlapp.

Det kan tyckas märkligt
att köpa popularitet i ett socialt forum - ungefär som att bjuda på godis för att få kompisar på skolgården. Och problemet är det samma här: köpt vänskap är inte mycket att bygga vidare på.
- Risken är uppenbar att ingen kommer att läsa det du skriver, säger Jonas Lejon, entreprenör som skapat mikrobloggtjänsten Bloggy.
- Det är inte antalet personer du når som är det viktigaste. Det kan räcka att nå hundra - om det är rätt personer och om de verkligen läser det du skriver, säger Pernilla Jonsson på analysföretaget Kairos Future.
Det finns många sätt för företag att sprida sitt budskap.
"Kom och köp!" är sällan det mest effektiva.
Varje marknadsförares våta dröm är i stället att du och jag - vanliga konsumenter - berättar för släkt, vänner och arbetskamrater om hur fantastisk den där nya dammsugaren är.

Eller ännu hellre: att vi bloggar eller twittrar om den och på så sätt når ännu fler. Men då gäller det att nå rätt personer.
Det förstod folket bakom jeansmärket Gul & Blå redan på 70-talet. De sökte upp elever på gymnasieskolor och frågade: "Vem tittar du på när du väljer hur du ska klä dig?" Till slut lyckades de identifiera ett antal ungdomar som var trendsättare på sina skolor. Dessa försågs med gratis jeans - mot att de bar dem i skolan. Tricket funkade och ledde till en försäljningssuccé.
Tre decennier senare har skolkorridorerna bytts mot modebloggar, Internetforum, Facebook, Youtube och Twitter.
Det är därför allt fler företag nu försöker nå ut via sociala medier.
Målet är att få de andra användarna, såna som du och jag, att föra budskapet vidare och på så sätt skapa ett positivt snack kring företagets produkter. Det vi hör från våra vänner uppfattar vi som mer trovärdigt än reklam.
- Om man verkligen har något att säga kan det sprida sig snabbt, konstaterar Pernilla Jonsson.

Ett av de mest omtalade
exemplen är amerikanske presidenten Barack Obama, som förde ut stora delar av sitt kampanjbudskap via Twitter, Youtube och Facebook.
Nu drömmer många - företag, organisationer och politiker - om att göra något liknande. Men att nå ut till en stor publik på Twitter eller Facebook är inte lika lätt som det kan verka. Inte om man vill göra ett positivt avtryck.
- När du sitter vid middagsbordet vill du inte ha en telefonförsäljare som ringer och stör. På samma sätt är det förkastligt att synas på Twitter bara för sakens skull, säger Pernilla Jonsson.
Anders Lundin, ansvarig för sociala medier på PR-byrån Text 100:
- Företagen har förstått att sociala medier är viktiga, men inte vad som är styrkan i dem.

Många företag använder sociala medier för enkelriktad kommunikation. De använder Twitter som en megafon, utan att lyssna.
För att mäta framgång på Twitter kan man inte enbart räkna antal följare.
Viktigare är hur många som skickar vidare ens inlägg - som "retweetar".
- Man vill skaffa ett nätverk av evangelister, trogna kunder som hjälper till att bygga ens varumärke, säger entreprenören Jonas Lejon.
Den typen av hängivna anhängare är precis vad skoföretaget Zappos och presidenten Barack Obama lyckats samla omkring sig.
Nu laddar svenska politiker för att göra något liknande.
- Men det är viktigt att man har något att bidra med. Något som berör, säger Pernilla Jonsson.
Twixdagen.se är en sajt där man kan följa samtliga twittrade riksdagsledamöter. Karin Pilsäter (FP) ger ett prov på modern politisk kommunikation med drygt ett år kvar till nästa val:
"Borde ha bakat bullar inför lördagens visit hos Leijonborg. Har ingen jäst hemma och Vivo stänger om 5 minuter. Unnar mig Ernst i stället."

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag