Precis när busschauffören gick av sitt pass kom det upp ett meddelande på den interna förardisplayen. Vi vill varna för stötande språkbruk. Foto: Johan Nilsson / ScanpixPrecis när busschauffören gick av sitt pass kom det upp ett meddelande på den interna förardisplayen. Vi vill varna för stötande språkbruk. Foto: Johan Nilsson / Scanpix
Precis när busschauffören gick av sitt pass kom det upp ett meddelande på den interna förardisplayen. Vi vill varna för stötande språkbruk. Foto: Johan Nilsson / Scanpix

Förare förnedrades
– när han körde buss

Publicerad

Här är bilden på det förnedrande meddelandet som mötte busschaufförer i norra Stockholm under tisdagskvällen.

- Jag har aldrig sett något liknande tidigare, säger en busschaufför som fotade av sin display.

Expressen har varit i kontakt med en busschaufför som under tisdagen satt bakom ratten i de norra delarna av Stockholm när meddelandet på den interna förardisplayen dök upp.

I displayen går olika typer av information ut från trafikledningen om aktuella saker som busschaufförerna behöver veta, till exempel om det har skett en olycka eller någon annan form av störning på en väg.

Men det som damp ner strax efter klockan 19.00 på tisdagen var allt annat än nödvändig information.

"Förnedrande"

Busschauffören, som Expressen har varit i kontakt med, tog en bild av meddelandet som gick ut som ett trafikledningsmeddelande med klockslaget 19.05:

"Får man bjuda negern på lite kuk efter avslutat körpass?"

Busschauffören trodde inte sina ögon.

- Jag tycker det är förnedrande. Jag har aldrig sett något liknande tidigare.

Den aktuella bussen utgick från Råstagaraget i Sundbyberg, ett av de större bussgaragen i Stockholm.

Chauffören berättar att många kolleger tagit illa vid sig och att trafikledningen har kontaktats efter det inträffade.

Expressen var i natt i kontakt med Arriva, som kör bussar åt SL i det berörda området.

Tomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva, bekräftar att meddelandet har gått ut.

- Vi kan bekräfta att det här har skett. Det är förstås helt oacceptabelt och förfärligt. Men orsaken till att det har gått ut får vi återkomma till, säger han.

Enligt honom kommer nu en internutredning göras för att reda ut vad det är som har hänt.

- Vår säkerhetsutvecklare är informerad och han kommer utreda detta under morgondagen, säger Tomas Hedenius.

Hur har busschaufförerna reagerat på det här?

- Det har varit olika reaktioner. En hel del är irriterade, men jag tror att det finns en del förståelse för att detta inte är Arrivas officiella linje på något sätt.

Tar helt avstånd

Bengt Stenberg på SL:s pressjour ser allvarligt på uppgifterna.

- Det ligger hos Arriva eftersom de är arbetsgivaren. Men SL, som är avsändare för trafiken för våra resenärer, tar helt avstånd från sådana här uttryckssätt och kommentarer. Det är helt förkastligt. Vi vill inte att man varken som anställd i trafiken eller som resenär råkar ut för sådana här kommentarer. Det tycker vi är allvarligt, säger han.

SL kommer under onsdagen ta kontakt med Arriva för att förhöra sig om vad som har hänt.

- Jag är övertygad om att våra ansvariga chefer på bussidan kommer ha samtal med Arriva om de här frågorna för att förhöra sig om hur man jobbar med sådana här frågor.

Det är inte första gången Arriva och Råstagaraget är i blåsväder. Förra året rapporterade Sveriges Radio att medarbetare varit kritiska mot arbetsmiljön och att företaget på kort tid varnat flera medarbetare.

Flera anställda vittnade för P4 Radio Stockholm om att arbetsmiljön blivit sämre efter det att Arriva tagit över verksamheten och att stämningen mellan arbetsgivaren och de anställda var spänd.

Arriva delade inte den uppfattningen utan hävdade att många medarbetare var nöjda.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag