Ismail Omar, 41, och lotskollegan Ali Siyaad, 49, berättar om handeln med namnlistor som var värda miljoner. Foto: Mikael SjöbergIsmail Omar, 41, och lotskollegan Ali Siyaad, 49, berättar om handeln med namnlistor som var värda miljoner. Foto: Mikael Sjöberg
Ismail Omar, 41, och lotskollegan Ali Siyaad, 49, berättar om handeln med namnlistor som var värda miljoner.  Foto: Mikael Sjöberg
Internt dokument visar att Ishine lovade pengar till dem som vävrvar nya personer att sätta på namnlistor som skickas till Arbetsförmedlingen.Internt dokument visar att Ishine lovade pengar till dem som vävrvar nya personer att sätta på namnlistor som skickas till Arbetsförmedlingen.
Internt dokument visar att Ishine lovade pengar till dem som vävrvar nya personer att sätta på namnlistor som skickas till Arbetsförmedlingen.
Ishines vd och ägare Mattias Fredriksson, 35. Foto: Lotta BergsethIshines vd och ägare Mattias Fredriksson, 35. Foto: Lotta Bergseth
Ishines vd och ägare Mattias Fredriksson, 35. Foto: Lotta Bergseth

Flyktinglistorna var värda flera miljoner

Publicerad

Lotsföretaget Ishine Recruitment fick på tre år 43,8 miljoner kronor av Arbetsförmedlingen för att ordna jobb till flyktingar.

Nu träder två tidigare anställda fram och berättar om den stora jobbluffen.

– Allt handlade om att skaffa så många deltagare som möjligt. Ägaren till och med betalade för namnlistor, säger Ismail Omar som tidigare var utvecklingsansvarig på Ishine.

Ishine var det tredje största lotsföretaget 2014. Bolaget fick 86 000 kronor från Arbetsförmedlingen - varje dag.

Ismail Omar, 41, var utvecklingsansvarig och jobbcoach på Ishine.

Expressen träffar honom och hans lotskollega Ali Siyaad, 49, i Nyköping där de skötte en stor del av verksamheten.

Ismail Omar trodde först på idén om etableringslotsar och slutade sitt arbete på kommunen i Nyköping där han arbetade med integrationsfrågor.

– Jag träffade ägaren till Ishine och då hade de bara fyra deltagare. Jag blev utvecklingsansvarig och min uppgift var att ordna underleverantörer och värva så många deltagare som möjligt. Jag ordnade minst 1 300 personer under min tid på Ishine, säger Ismail Omar.

"Många var blufföretag"

Han hävdar att han efter en tid förstod att bolagets ägare bara var ute efter att tjäna pengar på namnlistor som skickades till Arbetsförmedlingen.

– Underleverantörerna och Ishine gav till och med deltagarna datorer och Ipads bara för att de skulle få deras namn, säger Omar.

Han berättar också om att Ishine samarbetade med ekonomiska föreningar som inte höll sig till marknadsföringsreglerna.

– När dessa föreningar underkändes av Arbetsförmedlingen så startade styrelsen i föreningarna upp en annan förening och tog med sig alla deltagare. Sen skrev de ett nytt kontrakt med Ishine och fick nya startintäkter som de delade på, säger Omar.

Omar hävdar att han blev lovad delägarskap i bolaget, men efter en rättslig process med ägaren fick han sparken.

Ismails före detta kollega Ali Siyaad berättar att han tvingades sluta jobba när han vägrade att övningsköra med deltagarna.

– Jag hade ingen utbildning för det och ville inte övningsköra. Det är ju inte vad en lots ska göra. Så jag fick sparken.

I dag är han besviken och själv arbetslös.

– Många företag i lotsbranschen var bara blufföretag och ägarna har gjort stora vinster utan att ordna jobb, säger Ismail Omar.

Gjorde miljonvinst

Ishines vd Mattias FredrikssonFoto: Lotta Bergseth

Ishines huvudägare och vd Mattias Fredriksson, 35, deklarerar en årslön på nästan 500 000 kronor för 2013.

Han har efter två ekonomiskt framgångsrika "lotsår" skaffat en Audi A7 med ett baspris på cirka 600 000 kronor som står skriven på bolaget. Bilen kallar han för "älskling" på sin Facebooksida.

Enligt det senaste bokslutet gjorde Ishine en vinst på 1,8 miljoner kronor.

Expressen har tagit del av interna dokument från Ishine där Mattias Fredriksson uppmanar personer i hans närhet att skaffa fram namn på nyanlända personer och där han utlovar 1 000 kronor i ersättning för varje namn.

Expressen har även tagit del av namnlistor som Ishine betalt för och som bolaget sedan skickat till Arbetsförmedlingen.

Lyckades ordna tolv jobb

Själv säger Mattias Fredriksson:

– Vi har underleverantörer och andra gör grovjobbet det kan jag hålla med om, men vi är som McDonald's. Vi öppnar kontor och anställer folk och tar en procentsumma för det.

Hur många jobb längre än sex månader har ni ordnat under er verksamhetstid?

– Det vet jag inte.

Expressens granskning visar att Ishine under perioden 2012-2014 lyckades ordna tolv jobb som varade längre än sex månader och fick 43,8 miljoner kronor från Arbetsförmedlingen.

Det innebär en kostnad för skattebetalarna på 3.6 miljoner kronor per arbetstillfälle. Och jobben var i de flesta fall, enligt Arbetsförmedlingen, subventionerade av staten.

– Nu blir det dålig journalistik, säger Mattias Fredriksson.

Du har uppmanat människor att skaffa fler namn på flyktingar och att du är beredd att ge dem 1 000 kronor för varje namn?

– Ööööh... jag måste tänka... det här var jättegamla... vi försökte bara få dem att utveckla bolaget.

"Hårt arbete"

Om bolagets vinster, sin bil och lön säger Fredriksson:

– Det känns jävligt jobbigt att du ser det på det sättet, det är som vilket företag som helst som man driver. Jag äger inte Audin, jag leasar den på företaget för 10 000 kronor i månaden och den var begagnad och kostade 470 000 kronor. Och 1,5 miljoner i vinst är för hårt arbete.

Arbetsförmedlingen hävde avtalet med Ishines kontor i Linköping, Norrköping och i Katrineholm den tredje mars i år mitt under Expressens granskning.

Detta trots att alla lotsavtal skulle ha löpt ut först i maj månad efter att Arbetsförmedlingens beslutat lägga ned lotssystemet.

Fredriksson vill inte träffa Expressen för en intervju, men han skriver i ett mejl:

"Det finns inte så mycket mer smaskigt att hitta här. Om vi hade misskött oss så hade Arbetsförmedlingen hävt vårt kontrakt eller så skulle våra deltagare bytt till ett annat företag".

När han skriver mejlet har Arbetsförmedlingen redan sagt upp flera avtal med Ishine.

"Ishine har brustit mot marknadsföringslagen, folkbokföringslagen och Ishines underleverantörer har uppträtt hotfullt mot Arbetsförmedlingens personal i Katrineholm", skriver myndigheten i sitt beslut.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag