Rebecca Nilsson, 24, och Cigdem Dinc, 32, drabbades av flygkaoset i Gatwick.Rebecca Nilsson, 24, och Cigdem Dinc, 32, drabbades av flygkaoset i Gatwick.
Rebecca Nilsson, 24, och Cigdem Dinc, 32, drabbades av flygkaoset i Gatwick.
Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅNFoto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
 Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: JAMES GOURLEY/REX/SHUTTERSTOCK / JAMES GOURLEY/REX/SHUTTERSTOCK REX FEATURESFoto: JAMES GOURLEY/REX/SHUTTERSTOCK / JAMES GOURLEY/REX/SHUTTERSTOCK REX FEATURES
 Foto: JAMES GOURLEY/REX/SHUTTERSTOCK / JAMES GOURLEY/REX/SHUTTERSTOCK REX FEATURES
Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅNFoto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
 Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

Flygkaoset - från Gatwick till Alicante

Publicerad

Det råder kaos i flygvärlden. Svenska passagerare har i går och i dag varit strandsatta både i England, Island, Turkiet, Spanien och Grekland.

Detta till följd av både punkteringar, förseningar och tekniska problem.

Problemen började rapporteras redan på söndagsmorgonen där resenärer på väg till Portugal fick vänta hela natten på Arlanda - och blev 21 timmar försenade. Runt samma tid skulle ett flyg från Arlanda avgå till Alicante i Spanien, men över 30 timmar senare fann sig resenärerna fortfarande på terminalen.

– Barnen ligger och sover på golvet. Det är en cirkus hela grejen, sade Sepideh Kooshaki, 18, på måndagseftermiddagen från terminalen på Arlanda. 

 

LÄS MER: Resenärer strandade på Arlanda hela natten 

LÄS MER: Skulle till Spanien – fastnade på Arlanda i över 30 timmar

 

På söndagskvällen tvingades ett Norwegian-plan från Los Angeles till Stockholm nödlanda i Reykjavik på grund av ett tekniskt fel. Passageraren Christopher berättade för Expressen att resenärerna på plats fått lite information. 

– Vi är alla väldigt upprörda just nu. Sju timmar med minimal information är under all kritik.

 

LÄS MER: Norwegian-plan tvingades nödlanda på Island 

 

Fick punktering på landningsbanan

Senaste i raden är rapporteringen från Gatwick där ett plan som skulle till Toronto, Kanada, fick punktering under avfärd. Planet var tvungen att cirkla i luften innan det kunde nödlanda tillbaka på fältet. Under en dryg halvtimme var fältet avstängt medan landningsbanan kontrollerades så att inga delar från flygplanet skulle finnas kvar, enligt BBC. 

En svensk resenär på plats rapporterar om en "dramatisk nödlandning" när planet behövde komma ner igen.

https://twitter.com/Gatwick_Airport/status/886989441725870080

Under tiden planet cirklade och banan städades så var en extra landningsbana i bruk, men förseningarna var ett faktum. Många resenärer berörs av olyckan. 

– Alla måste bokas om, så det är kaos, så klart, säger en svensk resenär på plats.

"Flög runt i två timmar"

Svensken Rebecca Nilsson, 24, som var på väg hem till Sverige från Los Angeles fick en lång och krånglig hemresa på grund av incidenten.

– Vi skulle landa på Gatwick vid 14, men vi fick landa på Stansted. Vi väntade inne i planet i cirka två timmar, sen lyfte vi från Stansted och flög mot Gatwick. Men vi flög runt i två timmar innan vi kunde landa på Gatwick.

Hon missade till följd sitt plan till Stockholm. Även svenska Cigdem Dinc, 32, drabbades av flygkaoset i England.

– Kvinnan jag pratade med från support berättade nyss att om jag vill flyga i morgon får jag ta ett flyg med tre stopp, totalt 12 timmar. Jag kan inte tänka att det här är sant. 

https://twitter.com/samipudd/status/886973810544693249

Flygbolaget Air Canada Rouge har fått mycket kritik för brist på information och bad om ursäkt via Twitter.

https://twitter.com/AirCanadaRouge/status/886970615785238528

Inga flyg kommer lämna Gatwick i kväll från Norwegian, säger Lasse Sandaker-Nielsen, presschef på Norwegian. 

– Vi har skickat ut sms om att flygen har ställts in. 

Vilka flygningar påverkas?

– Alla flighter Gatwick till Göteborg Stockholm och Malmö påverkas.  Imorgon räknar vi med att vara i gång igen.

Telefonkö i en timme

Två av de som fått sms är Moa Pettersson, 20, och Ida Karlsson, 20.

– Vi har varit ute på tågluff i en månad och skulle flyga hem till Stockholm i dag, säger Moa.

När de hade checkat in fick de meddelande om att flyget var inställt. Då ringde de Norwegians kundtjänst direkt.

– Då satt vi i kön i en timme och sen fick vi höra att allt var slut i morgon och onsdag.

Moa Pettersson, 20, och Ida Karlsson, 20, är fast i London utan boende - i fem dagar.Foto: PRIVAT

"Bröt ihop"

Moa fick en biljett på torsdag, medan Ida en till fredag. 

– Nu står vi utan boende i fem dagar i London. Vi har ingenstans att ta vägen här. Ska vi bo på gatan nu?  Vi borde bli kompenserade, men ingen tar tag i något. Ingen säger något, säger Ida.

– Vi har blivit så otroligt runtslussade på flygplatsen och aldrig fått någon riktig hjälp. Så vi bröt ihop.

"Borde bjudit på hotell"

Även Alexander Ramirez har blivit strandsatt i London.

– Vi har fått ett flyg bokat till Stockholm på söndag, det är  det tidigaste som finns. Och Norwegian betalar bara för en natts hotell. De menar på att det inte är deras fel att detta händer, säger Ramirez som är upprörd över hur situationen hanterats.

– 1 000 personer är strandade här och de förväntar sig att man ska bo här i en vecka och betala för det själv. De borde ha bjudit på hotellvistelse, det är det minsta de kunde ha gjort. Alla har inte möjligheter att lägga ut pengar på hotell för en vecka.

Alexander Ramirez, 22, kan inte åka hem förrän på söndag och fick bara kompensation för en hotellnatt. "Så nu vet vi inte var vi kommer bo under de resterande dagarna. Alla har inte möjligheter att lägga ut pengar på hotell för en vecka, som de inte ens kommer få tillbaka", säger han.

Familjer splittrades

Och för några timmar sedan kom de sista passagerarna från flygkaoset i Antalya, Turkiet, hem. Där blev 75 passagerare strandsatta då ett av planen som flög under Thomas Cook meddelade att en rutschkana vid nödutgången var trasig.

– Medan vi sitter där och väntar så säger de att rad 14 till 24 inte får åka med, säger resenären Carl-Johan Levert. 

Han kom hem för två timmar sedan, som en av de sista i den kvarlämnade truppen som skickades hem i omgångar.

– De gjorde så att i stället för att ta all par eller de som bodde tillsammans, så gick de i bokstavsordning. De delade på mig och min sambo. Hon fick flyga hem själv och jag satt där tills i dag. De splittrade barnfamiljer huller om buller. Folk var förtvivlade och grät.

Barcelona-flygen också drabbade

Även på Skavsta flygplats drabbas resenärer av förseningar. Ett flygplan som skulle gå till Barcelona vid 15.50 hade vid 22.15-tiden ännu inte lyft. 

– Vi har ett plan till Barcelona som är försenat på grund av teknik. Nu hoppas vi att de kommer i väg 22.40. Om de är fullbokade är det 189 personer i en sådan maskin. Vi har haft fullbokat hela sommaren på alla plan, säger Thomas Falkeborn, handling manager. 

– En del andra plan har varit 20 minuter försenade. Vi räknar inte med att något at de planen som kommer nu blir mer än 20 minuter försenade. Man får ofta räkna med plus minus 20 minuter när man flyger. 

Carl-Lohan Leverts sambo fick åka hem och själv satt han och väntade i Antalya tillsammans med ett tiotal strandade svenska resenärer.Foto: PRIVAT

28 timmars försening

På bussen till parkeringen börjar han sedan prata med ett annat par som också blivit försenade, men från Rhodos.

– De sa att de blivit försenade i 28 timmar för att det var ett fel på en rutschkana vid nödutgången. Det kan ha varit samma flygplan som man fortsatt flyga med trots att man haft ett fel. 

Tvingades lämna mamman kvar 

Jessica Enevad Jivenius, var bokad på samma flyg med Levert, men var tvungen att lämna sin mamma kvar, som aldrig rest ensam.

– Det var hjärtgripande att behöva lämna henne kvar ensam utan oss i Turkiet just för att detta inte sköttes på bättre sätt, säger Jessica Enevad Jivenius.

– Min mor har samma efternamn som vi, men vårt mellan efternamn börjar på E. Detta resulterade i att vi fick åka utan henne. 

Enevad Jivenius fick sedan ett mail av Ving där man beklagade händelsen men konstaterade att:

"En senare hemkomst, oberoende av vilket flygbolag som genomför flygningen, kategoriseras som en flygförsening. Vi som researrangör ersätter enligt branschens praxis inte för förseningar på hemresan."

Miami-Stockholm problem

Även WOW air har stött på bekymmer och ställt in sina avgångar från Miami till Reykjavik i lördags, något som orsakar problem för långväga Stockholmsresenärer.

– Beroende på slutdestination var det olika väntetider, någon skulle få vänta en vecka och dottern har avresa i morgon tisdag. Det vill säga tre dagar senare slutdestination Arlanda, säger en källa till Expressen.

Relaterade ämnen
Nicole Fältlöv-Amiri

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag