Olycksplatsen efter att flygplanet störtat. Foto: Str / Epa / TtOlycksplatsen efter att flygplanet störtat. Foto: Str / Epa / Tt
Olycksplatsen efter att flygplanet störtat. Foto: Str / Epa / Tt
Egyptiska myndigheter har släppt bilder på flygplanet från olycksplatsen. Foto: APEgyptiska myndigheter har släppt bilder på flygplanet från olycksplatsen. Foto: AP
Egyptiska myndigheter har släppt bilder på flygplanet från olycksplatsen. Foto: AP
Egyptens premiärminister Sherif Ismail besökte olycksplatsen. Foto: ReutersEgyptens premiärminister Sherif Ismail besökte olycksplatsen. Foto: Reuters
Egyptens premiärminister Sherif Ismail besökte olycksplatsen. Foto: Reuters
Här lyfter planet från Moskva den 20 oktober. Flygbolaget Metrojet hette tidigare Kogalymavia. Foto: Marina LystsevaHär lyfter planet från Moskva den 20 oktober. Flygbolaget Metrojet hette tidigare Kogalymavia. Foto: Marina Lystseva
Här lyfter planet från Moskva den 20 oktober. Flygbolaget Metrojet hette tidigare Kogalymavia. Foto: Marina Lystseva
På flightradar24.com ser man var flygtrafikledningen tappade kontakten med flygplanet. Där den blå linjen slutar ska kontakten brutits.På flightradar24.com ser man var flygtrafikledningen tappade kontakten med flygplanet. Där den blå linjen slutar ska kontakten brutits.

På flightradar24.com ser man var flygtrafikledningen tappade kontakten med flygplanet. Där den blå linjen slutar ska kontakten brutits.

Oroliga anhöriga samlas vid informationsdisken på Pulkovo flygplats i S: t Petersburg. Foto: Dmitry LovetskyOroliga anhöriga samlas vid informationsdisken på Pulkovo flygplats i S: t Petersburg. Foto: Dmitry Lovetsky

Oroliga anhöriga samlas vid informationsdisken på Pulkovo flygplats i S: t Petersburg.

 Foto: Dmitry Lovetsky
På Pulkovo II international airport i Sankt Petersburg samlas sörjande. Foto: Anatoly Maltsev / Epa / TtPå Pulkovo II international airport i Sankt Petersburg samlas sörjande. Foto: Anatoly Maltsev / Epa / Tt
På Pulkovo II international airport i Sankt Petersburg samlas sörjande. Foto: Anatoly Maltsev / Epa / Tt
Bland de 217 passagerarna var 17 barn uppger BBC. Utöver detta fanns sju personer i besättningen. Foto: Anatoly Maltsev / Epa / TtBland de 217 passagerarna var 17 barn uppger BBC. Utöver detta fanns sju personer i besättningen. Foto: Anatoly Maltsev / Epa / Tt
Bland de 217 passagerarna var 17 barn uppger BBC. Utöver detta fanns sju personer i besättningen. Foto: Anatoly Maltsev / Epa / Tt
Sörjande på flygplatsen. Foto: Anatoly Maltsev / Epa / TtSörjande på flygplatsen. Foto: Anatoly Maltsev / Epa / Tt
Sörjande på flygplatsen. Foto: Anatoly Maltsev / Epa / Tt
Planet ska tillhöra det ryska flygbolaget Kogalmavia. Denna bild är på en Airbus 320. Det kraschade planet ska vara en Airbus 321. Foto: Sergey Kustov/WikimediaPlanet ska tillhöra det ryska flygbolaget Kogalmavia. Denna bild är på en Airbus 320. Det kraschade planet ska vara en Airbus 321. Foto: Sergey Kustov/Wikimedia
Planet ska tillhöra det ryska flygbolaget Kogalmavia. Denna bild är på en Airbus 320. Det kraschade planet ska vara en Airbus 321. Foto: Sergey Kustov/Wikimedia
Den egyptiska flygtrafikledningen ska man ha tappat kontakten med ett passagerarplan över Sinai, uppger Reuters.Den egyptiska flygtrafikledningen ska man ha tappat kontakten med ett passagerarplan över Sinai, uppger Reuters.
Den egyptiska flygtrafikledningen ska man ha tappat kontakten med ett passagerarplan över Sinai, uppger Reuters.

Flygplan uppges ha kraschat över Sinai

Publicerad

Ett ryskt passagerarplan med 224 personer ombord, varav 17 barn, har kraschat i Egypten.

Räddningstjänsten har lokaliserat planet och rapporterar att det är totalförstört. Samtliga ombord har bekräftats vara döda. De flesta var ryska medborgare.

Rysslands president har utlyst landsorg 1 november.

Terrorgruppen IS tar på sig dådet, enligt en video som Expressen tagit del av.

# Flight KGL 9268 från det ryska flygbolaget Kogalymavia, numera Metrojet, försvann från flygradarn på lördag förmiddag.

# Planet flög från turistorten Sharm el-Sheikh i Egypten med destination S:t Petersburg i Ryssland och kraschade 23 minuter efter att det lyft.

# Samtliga 224 ombord har bekräftats döda av myndigheter i såväl Ryssland som Egypten.

# Egyptiska medier uppger att planets "svarta lådor", färdskrivare, har hittats. Planet ska ha brutits i två delar.

# Rysslands president Vladimir Putin har utlyst landsorg 1 november, rapporterar BBC.

# Terrorgruppen IS tar på sig dådet, enligt en video som Expressen tagit del av.

# Teorin att IS ligger bakom kraschen döms ut av experter.

# Lufthansa och Air France stoppar sina plan från att flyga över Sinaihalvön, rapporterar Reuters.

# Första bekräftade bilden från olycksplanet publicerades av BBC.

Uppdaterad: 18:55

Vad som orsakade flygkraschen är inte känt.

– Det sägs att det ryska planet ändrade sin bana och tappade höjd hastigt strax efter att det hade lyft, säger Expressens reporter Kassem Hamadé i live-sändningen.

Det var tidigt under lördagsmorgonen, klockan 05.51 lokal tid, som planet lyfte från den egyptiska turistorten Sharm el-Sheikh och var på väg till ryska S:t Petersburg. Enligt ryska uppgifter rör det sig om en Airbus A-321 ägd av det ryska flygbolaget Kogalymavia, numera Metrojet. 23 minuter efter starten tappade den egyptiska flygtrafikledningen kontakten med planet.

Det mesta pekar mot att det rör sig om en olycka orsakad av något tekniskt fel. Men terrorgruppen Islamiska staten har publicerat en video på ett flygplan som man hävdar är flight KGL9268. Filmen visar ett plan som flyger på hög höjd på en klarblå himmel men plötsligt exploderar det och störtar mot marken.

Enligt Kassem Hamadé tar IS på sig dådet för flygkraschen i filmen. Videon är från ett välkänt konto på sociala medier av jihadistgruppen.

Samtidigt finns det frågetecken kring äktheten av videon och att det kan röra sig om jihadistpropaganda.

– IS är tekniskt skickliga och har bra kvalitet på sina videor. Den här filmen verkar ganska amatörmässig, säger han till Expressen-tv.

IS tidigare skjutit ner helikopter

I uttalandet från IS framgår det inte vilket vapen de har använt för att skjuta ner passagerarplanet. IS har tidigare skjutit ner en helikopter i området.

– Samtidigt är det viktigt att säga att det är omöjligt att skjuta ner ett plan på så hög höjd som planet befann sig på (drygt 9 000 meter), tillägger Kassem Hamadé.

Rysslands transportminister Maxim Sokolov tillbakavisar att IS kan ha skjutit ner planet med de missiler som finns i Sinai, så kallade Manpads.

– Sådana rapporter kan inte anses vara trovärdiga, säger han till nyhetsbyrån Interfax, och tillägger att man står i nära kontakt med sina egyptiska luftfartsmyndigheten som inte "kan bekräfta sådana påhitt".

Även Egyptiska medier har tillbakavisat uppgiften om IS.

Enligt terrorexperten Hans Brun har jihadister opererat i området för nedslagsplatsen under många år. Den egyptiska armén försöker begränsa konflikten.

– Man försöker hålla (tillbaka) jihadisterna i Sinai så att de inte tar sig in i turistområdena. Men det är enormt stora ytor som inte går att övervaka hela tiden, säger han till TT.

 

 

 

 

Ombord på planet fanns 224 personer, 217 passagerare och sju i besättningen. Av dem var 17 barn mellan 2 och 17 år, 138 kvinnor och 62 män. Egyptiska myndigheter uppger att 214 av passagerarna var ryska medborgare och tre ukrainska, skriver BBC. Majoriteten var på väg hem från en semester på den egyptiska turistorten Sharm el-Sheikh.

Planet totalförstört

Under lördagen pågick räddningsarbetet på olycksplatsen i ett otillgängligt område nära Hassna på Sinaihalvön i Egypten. Innan mörkret föll hade man lyckats bärga ungefär 150 kroppar, varav flera ska vara barn, vid olycksplatsen, rapporterar Reuters.

– Jag ser en tragisk scen. Många döda ligger på marken. Många döda sitter fortfarande fastspända i sina säten, säger en representant från räddningstjänsten som vill vara anonym på plats på vrakplatsen till Reuters.

De döda kropparna som har påträffats inom en radie av fem kilometer runt planet fördes till bårhus i Kairo,

I ett tidigt skede förekom uppgifter att man kunde höra röster från instängda passagerare inifrån det kraschade flygplanet. Något som kan ha varit från mobiltelefoner, enligt flygexperten Jan Ohlsson.

 

 

 

 

På Sankt Petersburgs flygplats samlades oroliga familjemedlemmar på förmiddagen för att få nyheter om vad som hade hänt anhöriga på olycksplanet.

– Mina föräldrar fanns ombord, Jag pratade med dem på telefonen när de satt på planet, och sedan hörde jag på nyheterna vad som hade hänt, säger 25-åriga Ella Smirnova till The Express Tribune, och tillägger:

– Jag fortsätter hoppas att de lever, men jag kanske aldrig kommer att få se dem igen.

Anhöriga fördes senare till ett hotell i Sankt Petersburg.

Inga överlevande

Vid lunchtid meddelade Rysslands ambassad i Kairo och egyptiska myndigheter att det inte fanns någon överlevande i flygkraschen, rapporterade flera nyhetsbyråer.

Strax därpå uppgav BBC att Rysslands president Putin har förklarat söndagen som en nationell sorgedag i Ryssland efter flygkraschen.

Under lördagen började även kondoleanser strömma in från omvärlden, Storbritanniens premiärminister var en av dem som uttryckte sitt deltagande på Twitter.

Egyptens premiärminister Sherif Ismail hade telefonkontakt med Putin och besökte även olycksplatsen.

 

 

 

 

Arbetet med att identifiera de omkomna och insamling av saker på haveriplatsen påbörjades under lördagen, sade Egyptens utrikesdepartement i ett uttalande. Det är ett militärt område och medier är inte tillåtna att besöka platsen.

Brittiska BBC publicerade den första bekräftade bilden av planet på lördagskvällen. Det ska komma från premiärminister Ismails stab.

 

 

 

 

Både Ryssland och Egypten uppgav att man kommer att utreda vad som har hänt på vrakplatsen, rapporterar CNN.

 

 

 

 

En rysk kommitté har startat en utredning mot flygbolaget Metrojet, för att se om brott begåtts i samband med kraschen. De kommer bland annat att undersöka om reglerna för flygsäkerhet har följts.

Nyhetsbyrån RIA uppger att den ryska kommittén redan har tagit bränsleprover där planet tankade sista gången i den ryska staden Samara, och börjat förhöra de som var inblandade i att förbereda flygplanet och dess besättning.

Haverikommissionen som ska utreda olyckan består av en internationell grupp: Frankrike skickar ett team med två säkerhetsutredare till Egypten tillsammans med sex tekniska rådgivare från Airbus. De får sällskap av två utredare från Tysklands haverikommission och fyra från den ryska motsvarigheten, rapporterar Reuters.

Brutits i två delar

En egyptisk myndighetsrepresentant uppger att planet har kluvits i två delar.

– Planet har brutits sönder i två delar, den mindre bakre delen av planet ska ha brunnit och den större delen av planet ska ha kraschat in i en bergvägg. Vi har minst hundra kroppar utanför och resten är inne i planet, säger representanten från räddningstjänsten.

Expressens Kassem Hamadé berättar att ögonvittnen säger sig ha sett att planet hade börjat brinna innan det störtade.

 

 

 

 

Samtidigt är det en gåta vad som hänt med planet efter att det försvann från radarn. Väderförhållandena i området där planet ska ha kraschat var bra och flygplanstypen ska vara säkert.

 

 

 

 

Den ryska nyhetsbyrån Tass uppger att planet, som befann sig på 9 000 meters höjd, hade sökt kontakt med flygledningen och begärt att få nödlanda på grund av tekniska problem.

– Planet ligger i stigning med ganska mycket gaspådrag och ska fortsätta göra så till det når marschhöjd. Men sedan tappar det fart och börjar kraftfullt att sjunka. Piloterna begär då att få landa. Planet förlorade både höjd och fart väldigt fort, säger flygexperten Jan Ohlsson som gästar Expressens live-tv.

– Det låter som ett underhållsfel på planet som man inte ska ha där, säger han.

Enligt Ohlsson är tekniska problem på den höjd som planet flög på ovanliga.

Flygexperten Hans Kjäll kommenterar flygplanstypen:

– Det är ett väldigt beprövat plan och lämpligt för långa medeldistansflygningar, det var säkert väldigt välanpassat, säger Hans Kjäll.

Han menar att förklaringen bakom kraschen kan vara antingen ett tekniskt problem eller ett tänkbart terrorattentat.

– Man får nog söka på terrorspåret eller flygoperativa förklaringar, säger han.

Inte mänskliga faktorn

Det störtade planet flögs av ett ryskt bolag och under de senaste åren har säkerheten inom dessa förbättrats - även om de fortfarande tampas med en hel del problem.

– Rysk flygsäkerhet har blivit bättre, men på senare tid har flera ryska flygbolag haft ekonomiska problem. Det är just den här typen av linjer som sviktar för att folk har inte råd att åka på semester, säger Hans Kjäll.

Metrojets talesperson Oxana Golovina hävdar att det inte finns något som tyder på att olyckan har orsakats av den mänskliga faktorn. Kaptenen på det kraschade planet - Valery Nemov - hade mer än 12 000 timmars flygerfarenhet.

– Våra flygplan är fullt funktionsdugliga, vår besättning är erfaren och vår pilot hade stor flygerfarenhet, så vi vet inte vad som orsakade kraschen, säger Oxana Golovina till den ryska nyhetsbyrån Interfax på en presskonferens i Moskva.

Flygbolaget erbjuder nu gratis flyg till Egypten för de anhöriga och kommer att betala ut ett ännu okänt belopp i ersättning, uppger Oxana Golovina. Företaget har också inlett en intern haveriutredning.

Även flygplanstillverkaren Airbus visade sitt deltagande.

 

 

 

 

Att man har hittat planets så kallade "svarta låda" ökar möjligheten att få svar på orsaken till kraschen. Svarta lådan är planets färdskrivare och är egentligen två. Den ena registrerar planets färd, som höjd och hastighet, den andra tar upp ljud från bland annat piloternas konversation.

Problem för landets turism

Expressens utrikesreporter Carl Fridh Kleberg menar att det faktum att planet kraschar i Egypten är problematiskt för landets turistsektor.

– På sinaihalvön pågår ett väpnat uppror mot den egyptiska regeringen. Flera grupper där har förklarat sin lojalitet till IS. Som turist kan du inte åka runt hursomhelst där, det finns islamister som krigar där, säger han i Expressen-tv.

 

 

 

 

Svenska Utrikesdepartementet (UD) avråder tills vidare från alla resor till Sinai-halvön utom för turistorten Sharm el-Sheikh som planet lyfte ombord. Där avråder UD "från icke nödvändiga resor", skriver UD på sin hemsida.

Det ska inte ha funnits några svenskar ombord på planet.

Lufthansa och Air France stoppar sina plan från att flyga över Sinaihalvön, rapporterar Reuters.

– Vi kommer att fortsätta undvika området tills det är klarlagt vad som har orsakat kraschen, säger en talesperson för Lufthansa till nyhetsbyrån.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag